კატეგორია: საუბრები Covid-19-ზე
„პანდემიის დროს განსაკუთრებით მნიშვნელოვანი და საჭირო იყო, რომ ქართველ ჟურნალისტებს მიგვემართა საერთაშორისო წყაროებისთვის.“ Cactus Media - დამფუძნებელი ცირა გვასალია და „მთავარი არხისა“ და მონაცემთა ჟურნალისტურად დამუშავების ცენტრის ჟურნალისტი ლაშა კვესელაძე საუბრობენ საქართველოში მონაცემების ხელმისაწვდომობაზე. 




გადაცემა მომზადებულია "მულტიმედია განათლების ცენტრთან" პარტნიორობით, სერიისთვის "კოვიდის გავლენა მედიაზე"
კატეგორია: ეთიკა
„საერთაშორისო რესპუბლიკური ინსტიტუტის“ (IRI-ს) კვლევა, რომელიც 2021 წლის 2-26 თებერვლის პერიოდში საზოგადოების განწყობებს ასახავს, არ მოხვდა “მთავარისა” და “პოსტვ-ის” 5 აპრილის მთავარ საინფორმაციო გამოშვებებში.

სხვა ტელეკომპანიებმა კი 5 აპრილს გამოქვეყნებული 100-გვერდიანი კვლევა, რომელიც პოლიტიკურ და სოციალურ საკითხებს, საერთაშორისო ურთიერთობებს, მედიასა და პანდემიას ეხებოდა, სხვადასხვა აქცენტით გააშუქეს.

ტელეკომპანია იმედი:

თემის გაშუქებისას "იმედის" წამყვანები ამბობდნენ, რომ “აღიარებულია ქართული ოცნების რეიტინგი და მთავრობის მიერ პანდემიის ეფექტიანად მართვა”, მიუხედავად იმისა, რომ “IRI-ის კვლევის საველე სამუშაოებს საქართველოში IPM ატარებს, რომელიც ნაციონალურ მოძრაობასთან არაერთხელ აღმოჩნდა დაკავშირებული. მის მონაცემებს კი არაერთხელ ჰქონია ასევე სანდოობასთან პრობლემა.”

ტელეკომპანიამ ყურადღება გაამახვილა თემებზე:
  • როგორ აფასებენ გამოკითხულები კოვიდ-19-ის წინააღმდეგ მთავრობის საქმიანობას;
  • ქართული ინსიტუტების საქმიანობისადმი განწყობა;
  • პოლიტიკური პარტიების მხარდაჭერა;
  • ოპოზიციის ბოიკოტი პარლამენტში შესვლაზე;
  • გამოკითხულთა აზრი რიგგარეშე არჩევნების ჩატარებაზე;
  • საგარეო პოლიტიკისა და ტელევიზიებისადმი ნდობა.

“იმედის” წამყვანების ტექსტის მიხედვით, “კიდევ ერთი საინტერესო მონაცემი გახლავთ ის, რომ იდენტური 45% ემხრობა და ეწინააღმდეგება ასევე რიგგარეშე არჩევნების ჩატარებას ქვეყანაში. ლოგიკურად მომხრეთა მონაცემი არის ოპოზიციის მხარდამჭერთა მონაცემი, თუმცა, “აიფიემისათვის” დამახასიათებელ ცდომილებას თუ გავითვალისწინებთ, მათი რაოდენობა შესაძლოა გაცილებით ნაკლები იყოს, ვიდრე არის 45% და საბოლოოდ, ეს ტენდენცია შესაძლებელია საპარლამენტო არჩევნების შედეგების კიდევ ერთ ლეგიტიმაციად განვიხილოთ.”

“იმედს” არ უხსენებია, რომ “კითხვაზე, უჭერთ თუ არა მხარს ოპოზიციიის გადაწყვეტილებას პარლამენტში შესვლისთვის ბოიკოტის გამოცხადებაზე?” გამოკითხულთა 15 % ამბობს, რომ სრულად უჭერს მხარს. წამყვანებმა ეს ნაწილი მხოლოდ ნაწილობრივ გააშუქეს: “42% აბსოლუტურად არ უჭრს მხარს ოპოზიციის ბოიკოტს, 18% გარკვეულწილად არ უჭერს მხარს, 11% გარკვეულწილად უჭერს მხარს”

ტვ პირველი

"ტვ პირველმა" შემდეგ საკითხებზე გაამახვილა ყურადღება:
  • როგორი მიმართულებით ვითარდება ქვეყანა;
  • მომავალ კვირას რომ არჩევნები იყოს, რომელ პარტიას მისცემდნენ ხმას;
  • ოპოზიციის ბოიკოტი პარლამენტში შესვლაზე;
  • რომელ პარტიას არ მისცემდა ხმას ხალხი;
  • საჯარო პირების პერსონალური რეიტინგი.

წამყვანები კვლევის პოლიტიკურ ნაწილში ხაზს უსვამდნენ იმ ამომრჩევლების თემას, რომლებსაც ვერ გადაუწყვეტიათ, ან არ ამობენ, ვის მისცენ ხმა. ყურადღება გამახვილდა იმაზეც, რომ ოპოზიციური პარტიების რეიტინგი ჯამში ერთი პროცენტით ჩამოუვარდებოდა “ქართული ოცნების რეიტინგს.

ფორმულა

"ფორმულას" მთავარ საინფორმაციო გამოშვებაში კი ყურადღება “ ეკონომიკური საკითხების მიმართ მოქალაქეების შეშფოთებასა და მთავრობის მიერ კორონავირუსის მართვის პროცესისადმი უკმაყოფილებას” დაეთმო.

მაუწყებლის მიერ გამოკვეთილი აქცენტები:

  • ეკონომიკური ვითარების გაუარესება;
  • ქვეყნის განვითარების მიმართულება;
  • საქართველოში არსებული მთავარი პრობლემები;
  • პანდემიის მართვა;
  • პარტიების მხარდაჭერა;
  • პარტიების ნეგატიური რეიტინგი - ვის არ მისცემდნენ ხმას არავითარ შემთხვევაში;
  • პერსონალური რეიტინგები;
  • ვადამდელი არჩევნების ჩატარების საკითხი;
  • ოპოზიციის ბოიკოტი;
  • საქართველოს საერთაშორისო პარტნიორები;
  • რუსეთიდან საფრთხე;
  • უმუშევრობა და სოფლებსა და მუნიციპალიტეტებში სასმელი წყლის პრობლემა.

“მნიშვნელოვანი რასაც კვლევა აჩვენებს, არის სოციალური მდგომარეობის დამძიმება და უნდობლობის გაღრმავება მთავრობის მიმართ, თუნდაც იმ საკითხში, რომელსაც თავად ფიქრობს, რომ ყველაზე კარგად მართავდა - ეს არის პანდემია”, - ასკვნიდა “ფორმულას” წამყვანი.

სხვა ტელეკომპანიებს, რომელთა მთავარ საინფორმაციო გამოშვებებსაც ჩვენ დავაკვირდით, კვლევის შედეგები ძირითადად წამყვანების სუბიექტური მოსაზრებების გარეშე ჰქონდათ გაშუქებული. ამიტომ გთავაზობთ მხოლოდ კვლევაში მათ მიერ შერჩეული თემების ჩამონათვალს.

პირველი არხი

IRI-ის კვლევიდან თემების სიმრავლით გამოირჩეოდა საზოგადოებრივი მაუწყებელი.

მთავარ გამოშვებაში გააშუქეს:

  • ოპოზიციის ბოიკოტი;
  • პარტიების დადებითი და ნეგატიური რეიტინგები;
  • 31 ოქტომბერს ჩატარებული საპარლამენტო არჩევნების შეფასება;
  • მოსახლეობის აზრი რიგგარეშე არჩევნების ჩატარებაზე;
  • პოლიტიკური და საჯარო პირების პერსონალური რეიტინგი;
  • ინსტიტუტების საქმიანობის შეფასება;
  • ქვეყნის წინაშე არსებული ყველაზე მნიშვნელოვანი პრობლემები;
  • საქართველოს პოლიტიკური პარტნიორები;
  • პანდემია.
რუსთავი 2

კურიერის” ეთერში ყურადღება გამახვილდა საკითხებზე:

  • ეკონომიკიური მდგომარეობის შეფასება;
  • ქვეყნის მთავარი პრობლემა;
  • პანდემიის მართვის მიმართ “მოსახლეობის დადებითი განწყობა”;
  • ოპოზიციის ბოიკოტი;
  • ვადამდელი არჩევნების საკითხი;
  • პარტიებისა და საჯარო პირების რეიტინგები;
  • 31 ოქტომბრის საპარლამენტო არჩევნების შეფასება;
  • ქვეყნის მთავარი გამოწვევა;
  • კოვიდ-19-ის წინააღმდეგ აცრის შესახებ კვლევის შედეგები.

ევრონიუსი

"ევრონიუსმა" კი 19:00-საათზე გასულ გამოშვებაში ეთერი IRI-ის კვლევიდან საზოგადოების განწყობებს შემდეგ თემებზე დაუთმო:

  • რიგგარეშე არჩევნების ჩატარება;
  • პოლიტიკური პარტიების მხარდაჭერა;
  • კოვიდ-19-ის წინააღმდეგ აცრა;
  • საჯარო პირების პერსონალური რეიტინგი

აჭარის ტელევიზია 

IRI-ის კვლევიდან აჭარის საზოგადოებრივმა მაუწყებელმა 5 აპრილის მთავარ საინფორმაციოში შემდეგ თემებზე გაამახვილა ყურადღება:

  • მედიის თავისუფლება;
  • დემოკრატია;
  • ეკონომიკური მდგომარეობის შეფასება;
  • პარტიების მხარდაჭერა;
  • რიგგარეშე არჩევნები;
  • ოპოზიციის ბოიკოტი;
  • ქვეყნის მიმართულება;
  • 2020 წლის საპარლამენტო არჩევნების შეფასება;
  • საჯარო პირების რეიტინგი
კატეგორია: პოდკასტების სერია
კორონავირუსის ვაქცინაციის პროცესი მარნეულის მუნიციპალიტეტში შეფერხებით მიმდინარეობს. სწორედ ამ თემასთან დაკავშირებით ვისაუბრებ მე. მე ვარ ვლადიმერ ჩხიტუნიძე, სათემო რადიო მარნეულის ჟურნალისტი.

ჩვენ როგორც ჟურნალისტებს მივიჩნევთ, რომ გვაქვს ვალდებულება, რომ ვაქცინაციის პროცესზე აქტიურად ვისაუბროთ და აქტიურად გავაშუქოთ ეს პროცესი. ვცდილობთ, რომ ხალხს მივაწოდოთ ზუსტი ინფორმაცია, თუ რას ნიშნავს ზოგადად ვაქცინაცია, რატომ უნდა გაიკეთონ და რისთვის არის მნიშვნელოვანი და რატომ არის მათთვის პირველ რიგში მნიშვნელოვანი. მარნეულში შემოიტანეს 15 მარტს კორონავირუსის ათასი ვაქცინა.


17 მარტს უკვე დაიწყო ჯეოჰოსპიტალში ვაქცინაციის პროცესი. ერთ პაკეტში არის ათი დოზა ვაქცინის. როდესაც გაიხსნება ვაქცინა, ათ ადამიანს უნდა გაუკეთდეს. სხვა შემთხვევაში, დანარჩენი ფუჭდება. პირველ დღეს, ჩვეულ რეჟიმში ერთი შეკვრა გაიხსნა და 17 მარტს გაიკეთა ათმა სამედიცინო სფეროს წარმომადგენელმა ვაქცინა. უკვე 18 მარტს გაიკეთა მხოლოდ შვიდმა და სამი ვაქცინა გაფუჭდა, გადაყარეს. 18 მარტის შემდგომ მარნეულის მუნიციპალიტეტში არცერთ სამედიცინო სფეროს წარმომადგენელს არ გაუკეთებია ვაქცინა.

როგორც ჩვენ გვეუბნება იმ კლინიკის ხელმძღვანელი, სადაც კეთდება ვაქცინაცია, ამ დრომდე რეგისტრაცია სპეციალურ პორტალზე არავის გაუკეთებია. მარნეულის მუნიციპალიტეტში შეიძლება ითქვას, რომ სამედიცინო სფეროს წარმომადგენლები უკვე აღარ იკეთებენ ვაქცინას.

მარნეულში 65 წელს ზევით მოსახლეობაც უკვე დარეგისტრირდა. არ არის ბევრი, მაჩვენებელი არ არის დიდი, მაგრამ არის ერთეული შემთხვევები. მედდის გარდაცვალებამ, ამ სამწუხარო ფაქტმა, ძალიან დიდი ზეგავლენა მოახდინა ვაქცინაციის პროცესზე.

მარნეულის მოსახლეობა ძირითადად ინფორმაციას იღებს აზერბაიჯანულ ენაზე. მოსახლეობის უმეტესობა არის აზერბაიჯანულენოვანი. ისინი ინფორმაციას ძირითადად იღებენ უცხოური მედია საშუალებებიდან.

აზერბაიჯანული და თურქული მედია საშუალებებიდან. ჩვენის მხრივ, რადიოში ვცდილობთ ყოველდღიურად, რომ საქართველოში მიმდინარე პროცესები ვაჩვენოთ და მივაწოდოთ მათთვის გასაგებ ენაზე. შეიძლება ითქვას, რომ რადიოს ჩართულობა არ არის საკმარისი. ამ შემთხვევაში მიმაჩნია, რომ ინფორმაციის ნაკლებობაა მოსახლეობაში.

მოსახლეობამ კარგად არ იცის და არ აქვს გააზრებული თუ რამდენად მნიშვნელოვანია ვაქცინაციის პროცესი. მე არ მახსენდება სახელმწიფოს მხრიდან ან აზერბაიჯანულ ან სომხურ ენაზე წარმოებული კამპანია. შეიძლება ითქვას, რომ ერთგვარი ვაკუუმია შექმნილი მუნიციპალიტეტში ინფორმაციული.

აქტიური კამპანია უნდა დაიწყოს. ვაქცინა ყველამ უნდა გაიკეთოს ჩემი აზრით, მაგრამ მხოლოდ იმ შემთხვევაში როცა მათ აქვთ გააზრებული თუ რამდენად მნიშვნელოვანია ეს. სამწუხაროდ რასაც მე ვუყურებ, ადგილობრივი თვითმმართველობაც, ადგილობრივი მუნიციპალიტეტიც და ცენტრალურ დონეზეც ხელისუფლება არ ცდილობს იმის გაკეთებას, რომ მოსახლეობას ჰქონდეს სწორი და ამომწურავი ინფორმაცია.
კატეგორია: მედიაგარემო
აჭარის ტელევიზიისა და "რუსთავი 2-ის" საქმეები, კრიტიკული სარედაქციო პოლიტიკის მქონე მედიების მფლობელების წინააღმდეგ აღძრული სისხლის სამართლის საქმეები, ხელისუფლების მხრიდან სარედაქციო პოლიტიკაში ჩარევის მცდელობები, თანამშრომელთა გათავისუფლებები, ჟურნალისტების პროფესიულ საქმიანობაში ხელშეშლა, ფიზიკური და სიტყვიერი შეურაცხყოფა - ეს ნაწილია იმ საკითხებისა, რაც ამერიკის შეერთებული შტატების სახელმწიფო დეპარტამენტის ანგარიშში მოხვდა.

გამოხატვის, მათ შორის პრესის თავსუფლებას 2020 წლის დოკუმენტში ცალკე თავი ეთმობა. ანგარიშის ეს ნაწილი ძირითადად არასამთავრობო სექტორისა და უფლებადამცველი ორგანიზაციების შეფასებებს ეყრდნობა.

აშშ-ის სახელმწიფო დეპარტამენიტის გამოქვეყნებულ ადამიანის უფლებების შესახებ 2020 წლის ანგარიშში მედიასთან დაკავშირებით რამდენიმე ასპექტია გამოყოფილი:

  • დოკუმენტში ნათქვამია, რომ დამოუკიდებელი მედია “ძალიან აქტიური იყო და მრავალფეროვან შეხედულებებს გამოხატავდა”. არასამთავრობო ორგანიზაციები შეშფოთებას გამოთქვამდნენ საქართველოს საზოგადოებრივი მაუწყებლისა და “კომუნიკაციების ეროვნულ კომისიის” ხელმძღვანელებსა და მმართველი პარტიას შორის მჭიდრო ურთიერთობის, მმართველი პარტიის სასარგებლოდ საზოგადოებრივი მაუწყებლის სარედაქციო მიკერძოების, მედია პლურალიზმის შემცირებისა და მედიის მფლობელების წინააღმდეგ სამართლებრივი დევნის საქმეებზე, რომლებიც პოლიტიკურად მოტივირებულად ჩანდა.

  • პარლამენტის მიერ საზოგადოებრივი მაუწყებლის სამეურვეო საბჭოს წევრად ბონდო მძინარაშვილის დანიშვნა, რომელიც ცნობილია თავისი ჰომოფობიური რიტორიკით ტელეკომპანია “ობიექტივზე”.

  • ზოგიერთი მედიასაშუალება, სადამკვირვებლო ჯგუფი და არასამთავრობო ორგანიზაცია შეშფოთებას გამოხატავდა მედიის პლურალიზმის შემცირებისა და მედიაზე პოლიტიკური გავლენის გაგრძელების, ასევე ზოგიერთ მედიასაშუალებაში პოლიტიკური ჩარევის გამო. ბრალდებები იყო საზოგადოებრივ მაუწყებელზე პოლიტიკური ზეწოლის შესახებაც.

    ანგარიშში ნახსენებია, რომ გასულ წელს სამოქალაქო ჯგუფების განცხადებით, 2019 წელს აჭარის ტელევიზიის დირექტორის ნათია კაპანაძის გათავისუფლების შემდეგ მმართველი პარტია “აჭარის საზოგადოებრივ მაუწყებელზე” გადაჭარბებული გავლენის მოპოვების მცდელობას აგრძელებდა.

    კაპანაძემ გადაწყვეტილება სასამართლოში გაასაჩივრა, თუმცა წააგო. რამდენიმე ცდის შემდეგ კი აჭარის საზოგადოებრივი მაუწყებლობის მრჩეველთა საბჭომ ახალ დირექტორად გიორგი კოხრეიძე დანიშნა, რომელმაც მენეჯმენტისადმი კრიტიკულად განწყობილი ათობით თანამშრომელი სამსახურიდან გაათავისუფლა.

  • თებერვალში გადადგა აჭარის ტელევიზიის დირექტორის მოადგილე ნათია ზოიძე, “რეპორტიორები საზღვრებს გარეშეს” ცნობით ამის მიზეზად “პოლიტიკური ზეწოლა” სახელდებოდა. აჭარის საზოგადოებრივი მაუწყებლის დაახლოებით ⅓-მა (100) თანამშრომელმა თავიანთი უფლებების დასაცავად ალტერნატიული პროფკავშირი დააფუძნა. სოლიდარობის აქციები გაიმართა რამდენიმე ქალაქში, მათ შორის ბათუმში, ქუთაისსა და თბილისში.

    მარტში არასამთავრობო სექტორმა და უფლებადამცველმა ორგანიზაციებმა შეშფოთება გამოხატეს იმის შესახებ, რომ განვითარებულ მოვლენებს შესაძლოა ნეგატიური გავლენა ჰქონოდა გამოხატვის თავისუფლებაზე. აჭარის საზოგადოებრივი მაუწყებლის ყოფილმა თანამშრომლებმა რამდენიმე სარჩელი შეიტანეს და პროკურატურას მიმართეს გიორგი კოხრეიძის წინააღმდეგ, მათ შორის ჟურნალისტურ საქმიანობაში ჩარევასთან დაკავშირებით.


« ანგარიშში ნახსენებია, რომ სამოქალაქო ჯგუფების განცხადებით, აჭარის ტელევიზიის დირექტორის ნათია კაპანაძის გათავისუფლების შემდეგ, მმართველი პარტია “აჭარის საზოგადოებრივ მაუწყებელზე” გადაჭარბებული გავლენის მოპოვების მცდელობას აგრძელებდა »



  • “რუსთავი 2-ის” საქმეზე ქიბარ ხალვაშის სასარგებლოდ სტრასბურგის სასამართლოს გადაწყვეტილების შემდეგ შეშფოთებები გრძელდებოდა მედიის პლურალიზმის შემცირებასა და მმართველი პარტიის სასარგებლოდ მედიასაშუალებების კონცენტრაციის გაზრდის თაობაზე, ვინაიდან არხის წინა მფლობელი აფილირებული იყო”ერთიან ნაციონალურ მოძრაობასთან”, ხალვაში კი მმართველ პარტიასთან. მენეჯმენტის ცვლილების გამო გათავისუფლებულმა ზოგიერთმა ჟურნალისტმა შრომითი უფლებების დაცვა სასამართლოში სცადა.

    ანგარიშში ნახსენებია, რომ დეკემბრის მდგომარეობით მთავრობის მიმართ "რუსთავი-2-ის" კრიტიკულობა შერბილდა, განსაკუთრებით წინასაარჩევნო პერიოდში. არხის ყოფილი გენერალური დირექტორი ნიკა გვარამია და ყოფილი თანამშრომლები გადავიდნენ 2019 წელს დაფუძნებულ "მთავარ არხზე", რომელიც დაკავშირებულია ოპოზიციურ პარტია "ენმ-სთან" და რომელიც მმართველი პარტიის ერთ-ერთი ყველაზე მკაცრი კრიტიკოსია. "რუსთავი 2-ის" სხვა ყოფილი ჟურნალისტები "ფორმულას” ან "TV პირველს" შეუერთდნენ. 

  • სახალხო დამცველის აპარატი და არასამთავრობო ორგანიზაციები ეჭვს გამოთქვამდნენ, რომ მედიასაშუალებების ან მათი მფლობელების წინააღმდეგ სამართლებრივი დევნა პოლიტიკურად მოტივირებული იყო. ომბუდსმენი აცხადებდა, რომ დამოუკიდებელი სატელევიზო კომპანიების მფლობელების წინააღმდეგ აღძრული სისხლის სამართლის საქმეები წარმოშობდა კითხვებს "ქვეყანაში დამოუკიდებელი და კრიტიკული მედიის დევნის მცდელობების შესახებ".

    სახ.დეპის ანგარიშში საუბარია “მთავარი არხის” წლის მფლობელის გიორგი რურუას თავისუფლების აღკვეთის შესახებ, რაც არასამთავრობო სექტორმა პოლიტიკურად მოტივირებულად მიიჩნია. რამდენიმე უფლებადამცველი ჯგუფი და ოპოზიციური პარტია რურუას მიმართ სასამართლოს გადაწყვეტილებას 2019 წლის ივნისის აქციებში მის აქტიურობასა და ოპოზიციურ ტელევიზიაში წილის შეძენას უკავშირებდა.

  • ანგარიშში მოხვდა 1 დეკემბერს "მთავარი არხის" დირექტორის ნიკა გვარამიას წინააღმდეგ სასამართლო პროცესის განახლების შესახებ შეტყობინება, რომელიც ოპოზიციამ მმართველი პარტიის მხრიდან სამაგიეროს გადახდად მიიჩნია "ენმ-სადმი" მთავარი არხის კეთილგანწყობილი გაშუქების გამო. დოკუმენტში საუბარია ნიკა გვარამიას წინააღმდეგ წაყენებულ ბრალდებებზე. ასევე გვარამიასა და მედიის ადვოკატირების რამდენიმე ჯგუფის განცხადებებზე ამ ბრალდებების პოლიტიკურად მოტივირებულობის შესახებ. დოკუმენტში ნათქვამია ისიც, რომ გვარამიას თქმით, მას ფიზიკური შეურაცხყოფა მიაყენეს, მის ოჯახს კი უთვალთვალებდნენ.

  • ანგარიშში ნახსენებია იანვარში ტელეკომპანია "მაესტროს" ბიზნეს გადაცემის ჟურნალისტების განცხადება ტელეკომპანია "იმედის" დირექტორის მხრიდან პოლიტიკურ ჩარევასა და ცენზურაზე, მარტში გადაცემა დაიხურა.



⇒  ამ თემაზე ნახეთ: "არხი იყო დაბალანსებული, სანამ ჩვენ ჩაგვითრევდნენ ამ ომში, ახლა ჩვენ ვართ მიკერძოებული" - იმედის დირექტორი



  • სახ. დეპის ანგარიშში აღნიშნულია "ელექტრონული კომუნიკაციების შესახებ“ კანონში მთავრობისა და “კომუნიკაციების ეროვნული კომისიის” მიერ ინიცირებული და შემდგომ უკვე მიღებულ ცვლილებები, რომლის თანახმადაც, კომუნიკაციების ეროვნულ კომისიას უფლება აქვს ელექტრონული საკომუნიკაციო მომსახურების მიმწოდებელ კომპანიებში სპეციალური მმართველი დანიშნოს მის მიერვე მიღებული გადაწყვეტილების აღსრულების მიზნით, რასაც ადგილობრივი სატელეკომუნიკაციო კომპანიები და მედიის უფლებადამცველი ჯგუფები სამაუწყებლო მედიის თავისუფლების შეზღუდვად და მთავრობის მხრიდან მედიაზე კონტროლის მოპოვების მცდელობად აფასებენ. 


⇒  აქვე შეგახსენებთ, ამ თემაზე მოსაზრებები გამოაქვეყნა ვენეციის კომისიამ, რომელიც ამბობს, რომ "ელექტრონული კომუნიკაციების შესახებ კანონში ცვლილებები მედიის თავისუფლებას რისკის წინაშე აყენებს


  • "ელექტრონული კომუნიკაციების შესახებ" კანონში ცვლილებები დაემთხვა "კომუნიკაციების ეროვნული კომისიისადმი" გამოთქმულ შეშფოთებებს, იმასთან დაკავშირებით, რომ სააგენტო გამოხატვის თავისუფლების შეზღუდვას ცდილობდა თავისი ონლაინ პლატფორმის "მედიაკრიტიკის" საშუალებით, რომელიც 2019 წელის დეკემბერში შეიქმნა. აშშ-ის სახელმწიფო დეპარტამენტი "მედიაჩეკერის" შეფასებას იშველიებს, რომლის თანახმადაც, "მედია კრიტიკის" მთავარი საქმიანობა დამოუკიდებელი მედიასაშუალებების კრიტიკაა.


⇒  წაიკითხეთ "მედიაჩეკერის" მასალა "მედიაკრიტიკაზე": ვის და რას  (არ) აკრიტიკებს მედიაკრიტიკა


  • ეუთოს სადამკვირებლო მისიის შეფასებით, საპარლამენტო არჩევნების პერიოდში მრავალფეროვანი და პლურალისტური მედია ძალიან პოლარიზებული იყო, ასევე ნაკლებად იყო ანალიტიკური გაშუქება. ჟურნალისტური ეთიკის ქარტიის შეფასებით კი საზოგადოებრივი მაუწყებლის საინფორმაციო გამოშვებებში დროის უდიდესი ნაწილი მმართველ პარტიას ეთმობოდა და მთავრობა პოზიტიური გაშუქების ყველაზე მაღალი მაჩვენებლებით სარგებლობდა. 

  • ანგარიშში ნახსენებია არჩევნების პერიოდში, ოქტომბერში თავდასხმები ჟურნალისტებზე პოლიტიკური პარტიების წარმომადგენლების მხრიდან. სიტყვიერი და ფიზიკური შეურაცხყოფები მედიის წარმომადგენლების მიმართ არჩევნების დღეს უცნობი თავდამსხმელების მხრიდან, საარჩევნო უბანზე Publika.ge-ს ჟურნალისტზე თავდასხმის შედეგად მისი დაშავება და კამერის დაზიანება, ფიზიკური შეურაცხყოფის ფაქტი “TV პირველის” ჟურნალისტის მიმართ და On.ge-ის რეპორტიორის კამერის დაზიანება.

    ასევე, ჟურნალისტური ეთიკის ქარტიის ინფორმაციით, ცენტრალურ საარჩევნო კომისიასთან მიმდინარე აქციის დროს სამართალდამცავი ორგანოების მიერ ძალის არაპროპორციული გამოყენება, რა დროსაც, მედიაში გავრცელებული ცნობით, პოლიციამ დააზიანა 4 ჟურნალისტი და მათი აპარატურა. "ჟურნალისტური ეთიკის ქარტიის" განცხადებით, პოლიცია მედიის წარმომადგენლების მიმართ წყლის ჭავლს დამიზნებით იყენებდა.


ამ თემებზე გაიხსენეთ "მედიაჩეკერის" მასალები:

გლდანის 79-ე უბანზე "პუბლიკისა" და "ტვ პირველის" ჟურნალისტები დაშავდნენ
ცესკოსთან მიმდინარე აქციის გაშუქებისას დაშავდნენ გადამღები ჯგუფები და დაზიანდა ტექნიკა


 

  • ანგარიშში ნახსენებია 2019 წლის ივნისში აქციის დროს ჟურნალისტების დაშავება და პროკურატურის მიმდინარე გამოძიება სამართალდამცავების მხრიდან ჟურნალისტებზე თავდასხმების საქმეზე. "მთავარი" არხის ჟურნალისტის გიორგი გაბუნიას სავარაუდო მკვლელობის მცდელობის საქმეზე რუსეთის მოქალაქის დაკავება. მოგვიანებით, გაბუნიას დაზარალებულის სტატუსი მიენიჭა. 

  • სუს-ის მიერ გამოძიების დაწყება მთავარ არხზე 20 ივნისს გასული რეპორტაჟის შემდეგ. 

  • თბილისის მერის კახა კალაძის Facebook-ზე “მთავარი არხის”, “ფორმულასა” და “TV პირველის” წინააღმდეგ მიმართული ფოტოს გამოქვეყნება, რომელიც მერის ინიციატვიას - “სიმართლის მუშტს” უკავშირდებოდა (Facebook live-ით მედიაში გავრცელებული დეზინფორმაციასთან ბრძოლისთვის) რაც კოალიციამ “მედია ადვოკატირებისთვის” მერის პოლიტიკური ძალაუფლების მედიაზე თავდასხმების გაძლიერების მცდელობად შეაფასა.

  • 21 ოქტომბერს, არჩევნებამდე რამდენიმე დღით ადრე, “TV პირველის” მფლობელის მამის, ავთანდილ წერეთლის, განცხადება მისდამი მუქარების შესახებ. 

  • ზოგიერთი სადამკვირვებლო ჯგუფისა და "საერთაშორისო გამჭვირვალობა საქართველოს" მიერ გამოთქმული შეშფოთება სამართალდამცავი ორგანოების მიერ ჟურნალისტების დაბარებისა და წყაროს იდენტიფიცირების თხოვნის შესახებ. მაშინ, როდესაც კანონი ჟურნალისტებს საშუალებას აძლევს შეინარჩუნონ წყაროების ანონიმურობა და არ არიან იძულებულნი მოწმის სახით ჩვენება მისცენ. 

  • სახ.დეპის ანგარიშში ნახსენებია მედია დამკვირვებლების, არასამთავრობო ორგანიზაციების წარმომადგენლებისა და ოპოზიციონერი პოლიტიკოსების განცხადება, რომლის თანახმადაც ყოფილი პრემიერმინისტრი ბიძინა ივანიშვილი აგრძელებდა გავლენას მთავრობასა და სასამართლოზე, მათ შორის მთავრობის ქმედებებზე "TV პირველის" მფლობელისა და "მთავარი არხის" გენერალური დირექტორის წინააღმდეგ. 

  • 5 მაისს Facebook-მა "ქართული ოცნების" საზოგადოებასთან ურთიერთობის ყოფილი კონსულტანტის მფლობელობაში არსებულ საინფორმაციო სააგენტო "ესპერსონასთან" დაკავშირებული გვერდების, ჯგუფებისა და ანგარიშების ქსელი წაშალა და განაცხადა, რომ ეს "ყალბი ახალი ამბების" გვერდები იყო. ამავე დროს, Facebook-მა წაშალა "ენმ-სთან" დაკავშირებული გვერდებიც. ორივე პარტიამ წაშლილ ანგარიშებთან კავშირი უარყო. 

  • ანგარიშში პრესის ნაწილის მიწურულს კი აღნიშნულია, მიუხედავად იმისა, რომ ოკუპირებულ აფხაზეთში ე.წ სამხრეთ ოსეთთან შედარებით უფრო მეტადაა მედიის მრავალფეროვნება. ორივე რეგიონში მედიას რუსეთის და დე-ფაქტო ხელისუფლებები ზღუდავენ.
კატეგორია: საუბრები Covid-19-ზე

„შიშები საზოგადოებაში ბუნებრივია არსებობს, მაგრამ მედიას შეუძლია ეს შიშები ან გააღრმავოს, ან გაანელოს, თუ ის კვალიფიციურად მიაწვდის საზოგადოებას ინფორმაციას“ , - თამარ კინწურაშვილი, მედიის განვითარების ფონდი.

„როდესაც მედიასა და სახელმწიფო სტრუქტურებს შორის კომუნიკაცია ვერ ხერხდება, როდესაც პრესსამსახური ცდილობს კედელი აღმართოს ჟურნალისტსა და რესპონდენტს შორის, ძალიან საჭირო ინფორმაციის გაზიარება შეუძლებელი ხდება“, - ნინო თარხნიშვილი, რადიო თავისუფლება.

თამარ კინწურაშვილი და ნინო თარხნიშვილი საუბრობენ რატომ არის მნიშვნელოვანი სახელმწიფო და არასახელმწიფო ინსტიტუტებისა და მედიის თანამშრომლობა, განსაკუთრებით მაშინ, როდესაც ქვეყანაშ პანდემიაა და ადამიანების სიცოცხლესა და ჯანმრთელობას ექმნება საფრთხე.

 

კატეგორია: პოდკასტების სერია

"ადგილობრივები ხშირად საუბრობენ ყალბ ინფორმაციებზე, რომელიც უკავშირდება კორონავირუსის ვაქცინაციას. ბევრს არ სურს აცრა, რადგან ამბობენ რომ უარეს მდგომარეობაში აღმოჩნდებიან", - ბორის ღარსლიანი, ნინოწმინდის სათემო რადიოდან გვიყვება, რამდენად დიდია ჯავახეთში დეზინფორმაციის გავლენა ადგილობრივებზე.

პოდკასტი მომზადებულია მულტიმედია განათლების ცენტრის მიერ, სერიისთვის "ცხოვრება კოვიდთან ერთად".

 

წაიკითხეთ პოდკასტის ტექსტური ვერსია:

მე ვარ ბორის ღარსლიანი, ჟურნალისტი ქალაქ ნინოწმინდიდან. ვცხოვრობ ქალაქ ნინოწმინდაში. უკვე 10 წელია ნინოწმინდის სათემო “რადიო ნორ”-ში ვმუშაობ. დღეს კორონავირუსის თემაზე ვისაუბრებ, თუ რა სირთულეები შეგვიქმნა მუშაობის დროს. კორონავირუსის პიკის დროს გართულდა ის, რომ ხალხი დაინფიცირდა და მათ შორის ჩვენი თანამშრომლებიც. სულ რამდენიმე ჟურნალისტი მუშაობდა. მიუხედავად ამისა, ვცდილობდით არ გამოგვრჩენოდა ახალი ამბები და ინფორმაცია მიგვეწოდებინა მოსახლეობისთვის. შეიძლება ითქვას, რომ დღეში 24 საათს ვმუშაობდით, რათა მოსახლეობას ვირუსის შესახებ სრულყოფილი ინფორმაცია ჰქონოდა.

მოსახლეობის უმეტესობას სურდა სცოდნოდა, თუ რომელი რაიონიდან, სოფლიდან იყვნენ ინფიცირებულები და მათთან კონტაქტში მყოფი ადამიანები. მაგრამ ჯანდაცვის ადგილობრივი ცენტრიდან მხოლოდ ასეთ ინფორმაციას ვიღებდით: ნინოწმინდის მუნიციპალიტეტში სულ 5 შემთხვევაა. მაგრამ კონკრეტული ინფორმაცია სოფლებისა და ქალაქების შესახებ ჩვენ არ გვქონდა. უფრო კონკრეტულ მონაცემებს ვერ ვიღებდით. შესაბამისად, ჩვენ ვერ ვაწვდიდით მოსახლეობას ინფორმაციას იმაზე თუ კონკრეტულად რომელ სოფლებში იყვნენ ინფიცირებულები.

პრობლემა ის არის, რომ ადგილობრივები ხშირად საუბრობენ ყალბ ინფორმაციებზე, რომელიც უკავშირდება კორონავირუსის ვაქცინაციას. ბევრს არ სურს აცრა, რადგან ამბობენ რომ უარეს მდგომარეობაში აღმოჩნდებიან. ახალციხის კლინიკაში მედდა აიცრა, რის შემდეგაც კომაში ჩავარდა. ამ ახალმა ამბავმა კიდევ უფრო დიდი გავლენა მოახდინა ხალხზე. თუკი მანამდე მოსახლეობის დაახლოებით 70% არ უნდოდა აცრა, ახლა ეს რიცხვი ნამდვილად გაიზრდება. მთავრობას არ უწარმოებია კამპანია იმის შესახებ, რომ ხალხს ჰქონოდა მეტი ინფორმაცია ვაქცინის შესახებ.

ჩვენ ხშირად ვხვდებით ხალხს და ვაწვდით სწორ ინფორმაციას კორონავირუსის შესახებ: რა კანონები არსებობს, რა არის სწორი და არასწორი, ვესაუბრებით ყალბ ინფორმაციაზე. რა თქმა უნდა, რასაც ჩვენ ვაკეთებთ არ არის საკმარისი.

მართალია მოსახლეობას ინფორმაცია ჭირდება, მაგრამ რამდენიმე თვე მთლიანად დისტანციურად ვმუშაობდით. ხალხსაც და ჩვენც გვეშინოდა, რომ არ დავინფიცირებულიყავით. თუმცა დისტანციური მუშაობა არ არის ეფექტური და სრულყოფილი.

კატეგორია: პოდკასტების სერია

"უმეტესი ნაწილი მოსახლეობის არ აპირებს ვაქცინის გაკეთებას [პანკისში], რადგან აქვთ ცრუ წარმოდგენები ჭორების დონეზე: რომ ეს არის ცუდი, ხდება ჩვენი “დაჩიპვა”, კონტროლი და ძალიან დაბალია ნდობის მომენტი ვაქცინისადმი. ბევრს არც კი აქვს ინფორმაცია რა ვაქცინები არსებობს, რატომ უნდა გავიკეთოთ ... ეს კითხვები არსებობს, მაგრამ არ არსებობს პასუხები", - რამზან გორგიშვილი, პანკისის სათემო რადიოს ჟურნალისტი საუბრობს ჟურნალისტების როლზე, ვაქცინაციის პროცესში, მითუმეტეს იმ ფონზე, როდესაც სახელმწიფოს შესაბამისი საინფორმაციო კამპანია არ უწარმოებია.

პოდკასტი მომზადებულია მულტიმედია განათლების ცენტრის მიერ სერიისთვის "ცხოვრება კოვიდთან ერთად".

 

წაიკითხეთ პოდკასტის ტექსტური ვერსია:

მე ვარ რამზან გორგიშვილი პანკისის ხეობიდან. წარმოვადგენ პანკისის სათემო Radio Way-ს დღეს. მე ვისაუბრებ ჟურნალისტების როლზე, ჩვენს ერთგვარ მისიაზე რაც გვაკისრია პანდემიის პირობებში, ზოგადად, კორონავირუსთან და ვაქცინასთან დაკავშირებით მოსახლეობის ინფორმირების მიმართულებით.

პანდემიის პირობებში ჟურნალისტის მუშაობა რთული გახდა, გამომიდინარე იქიდან, რომ დისტანციურ მუშაობაზე გადასვლამ გარკვეულწილად ერთი პერიოდი შეგვიზღუდა ველზე მუშაობა. ძალიან მნიშვნელოვანია ადამიანებთან ურთიერთობა, მათთან კონტაქტი, ინტერვიუები, რესპოდენტების ჩაწერა, რაც შენი პროფესიული განვითარებისთვისაც და უფრო ხარისხიანი მასალის მისაღებად არის აუცილებელი.

გარდა ამისა, პანდემიის პირობებში ჟურნალისტებს დამატებითი მისია დაგვეკისრა: ეს არის მოსახლეობის ინფორმირება. მოსახლეობის ინფორმირება კოვიდთან დაკავშირებითაც და მოსახლეობის ინფორმირება ახლა, ამ ეტაპზე უკვე ვაქცინაციასთან დაკავშირებითაც.

ამ პერიოდში აქტუალურია ვაქცინაციის თემა. მსოფლიოს 114 ქვეყანაში უკვე მიმდინარეობს ვაქცინაცია. ყოველდღიურად 8 მილიონ ადამიანზე მეტი იცრება.

ადგილზე რასაც ვუყურებ, მოსახლეობის უმეტესი ნაწილი არ აპირებს ვაქცინის გაკეთებას. საინფორმაციო კამპანია მთავრობას, ჯანდაცვის სამინისტროს დღემდე არ დაუწყია.

მაგალითად, ბოლო კვლევა იყო “ედისონ რისერჩის”, სადაც საუბარი იყო რომ მოსახლეობის 46% წინააღმდეგია ვაქცინის გაკეთების, 17% კი თავს იკავებდა. ეს იყო 5 თვის წინანდელი კვლევა.

ჩვენ მინი გამოკითხვა ჩავატარეთ პანკისის ხეობაში. სხვადასხვა ჯგუფები ჩავწერეთ. ესენი იყვნენ უხუცესები, მასწავლებლები, რიგითი ადამიანები, ადგილობრივი ექიმები. გამოიკვეთა რომ 5 თვის შემდეგაც იგივე დამოკიდებულება არსებობს საზოგადოებაში.

უმეტესი ნაწილი მოსახლეობის არ აპირებს ვაქცინის გაკეთებას, რადგან აქვთ ცრუ წარმოდგენები ჭორების დონეზე: რომ ეს არის ცუდი, ხდება ჩვენი “დაჩიპვა”, კონტროლი და ძალიან დაბალია ნდობის მომენტი ვაქცინისადმი.

ბევრს არც კი აქვს ინფორმაცია რა ვაქცინები არსებობს, რატომ უნდა გავიკეთოთ ვაქცინა, რა შეიძლება მოჰყვეს ამ ვაქცინის გაკეთებას, რატომ კეთდება ორი დოზა, შემცირდება თუ არა სიკვდილიანობა, ვიქნები თუ არა გადამტანი.

ანუ ეს კითხვები არსებობს, მაგრამ არ არსებობს პასუხები, რაც ძალიან დიდი პრობლემაა. სწორედ აქ იკვეთება მედიის და ზოგადად ჟურნალისტების როლი.

ჩვენ უნდა მოვახდინოთ საინფორმაციო კამპანია, რომელიც არ დაწყებულა დღემდე და ეს რა თქმა უნდა პრობლემაა და ამას შეიძლება კრიტიკულადაც მივუდგეთ, ზოგადად მთავრობის პოლიტიკას ამ მიმართულებით.

ჩვენ ვკისრულობთ ამ მისიას, რომ მოვახდინოთ მოსახლეობის ინფორმირება და მივაწოდოთ მათ პასუხები იმ კითხვებზე, რაც მათ გააჩნიათ. ეს რა თქმა უნდა ჩემთვისაც და ყველა ჟურნალისტისთვის ძალიან მნიშვნელოვანია და ორმაგად მნიშვნელოვანს ხდის: ჯერ ერთი, რომ თვითონ ვაქცინის თემაა მნიშვნელოვანი. მეორეს მხრივ, საინფორმაციო კამპანიის მიმართულებით.

კატეგორია: მედიაგარემო
"რუსთავი 2-ის" დამფუძნებლები დავით დვალი და ჯარჯი აქიმიძე ტელეკომპანიის უძრავი და მოძრავი ქონების გასხვისების შეზღუდვას ითხოვენ. შესაბამისი საჩივარი არხის ყოფილმა მფლობელებმა სასამართლოში დღეს შეიტანეს.

“რუსთავი 2-ისა” და “ პრაიმტამის” ერთ ჰოლდინგად ჩამოყალიბების შესახებ ინფორმაციის გავრცელების შემდეგ, 15 მარტს, დავით დვალმა და ჯარჯი აქიმიძემ სასამართლოს “რუსთავი 2-ის” ქონების გასხვისების აკრძალვისა და დირექტორისთვის გარკვეული უფლებამოსილებების შეზღუდვის თხოვნით მიმართეს.  აღნიშნულ შეზუდვებზე სასამართლომ უარი თქვა. სწორედ ეს გაასაჩივრეს დღეს “რუსთავი 2-ის" დამფუძნებლებმა.

“რუსთავი 2-ის” წილის 60% 2019 წლიდან, დვალისა და აქიმიძის მიმართვის საფუძველზე სასამართლოს გადაწყვეტილებით დაყადაღებულია, თუმცა ყადაღა არ ადევს უძრავ და მოძრავ ქონებას. დვალი და აქიმიძე  ახალი ჰოლდინგური კომპანიისთვის ქონების შესაძლო გადაცემას ეწინააღმდეგებიან და შემზღუდველი ღონისძიებების გატარებას ითხოვენ.

“იმ წილის 60%-ს, რომელსაც მე და ჯარჯი აქიმიძე ვდაობთ, ყადაღა ადევს და შესაბამისად, ეს წილები ვერ გასხვისდება, მაგრამ არსებობს ქონება, რაზეც ვდაობთ.  გაუგებარ სქემაზე ლაპარაკობენ, ჰოლდინგს - ასეთ ცნებას არ ცნობს ჩვენი კანონმდებლობა, შესაბამისად, რაზეა ლაპარაკი ბოლომდე გასაგები არ არის და აქედან გამომდინარე, თავის დაზღვევის მიზნით ჩვენ მოვითხოვეთ, რომ ყადაღა დაედოს ასევე იმ ქონებას, რომელსაც ეს კომპანია ფლობს. ეს იქნება შენობა, მიწის ნაკვეთი, აპარატურა თუ ა.შ “, - აცხადებს “მედიაჩეკერთან” საუბარში დავით დვალი.

ტელეკომპანიის დამფუძნებელი ამბობს, რომ “რუსთავი 2-ის” მხრიდან ჰოლდინგის შესახებ გაკეთებული განცხადებები, არანაირ სამართლებრივ ჩარჩოში არ ჯდება. “ფაქტობრივად, გამოდის, [განაცხადეს] ვმეგობრობთო, რაც ასე არ არის, რადგან, რამდენადაც ჩემთვის ცნობილია, უფრო მჭიდრო ინტეგრაციაზეა საუბარი და აქედან გამომდინარე, სიფრთხილეს თავი არ სტკივა”, - ამბობს დვალი.

შერჩევით სამართალზე საუბრობს დვალისა და აქიმიძის უფლებადამცველი. კახა კოჟორიძე “მედიაჩეკერთან” აცხადებს, რომ შეზღუდვების დაწესებასთან დაკავშირებით სასამართლოსთან ანალოგიური მოთხოვნები ჰქონდა ქიბარ ხალვაშს 2015 წელს, თუმცა “რადგან ბატონი ხალვაში მაშინდელ ხელისუფლებასთან დაკავშირებული პირი იყო და ხელისუფლების ინტერესებს აჟღერებდა, მისი მოთხოვნები უსიტყვოდ კმაყოფილდებოდა და დავით დვალისა და ჯარჯი აქიმიძის, რომლებიც დამოუკიდებელი ადამიანები არიან, ზუსტად ანალოგიური მოთხოვნები იმავე სასამართლოს მიერ არ კმაყოფილდება. ეს არის შერჩევითი მასრთლმსაჯულების პირდაპირი კლასიკური მაგალითი“, - აღნიშნავს კოჟორიძე.

ქონების გასხვისების საკითხზე არხის დამფუძნებლებს “რუსთავი 2-ის” ამჟამინდელ მფლობელსა და დირექტორთან კომუნიკაცია არ ჰქონიათ. დავით დვალის განმარტებით, საკითხთან დაკავშირებით “რუსთავი 2-ის” ხელმძღვანელობას ოფიციალურ შეკითხვას მათი ადვოკატი გაუგზავნის.

საქართველოს უზენაესი სასამართლოს დიდმა პალატამ ტელეკომპანია „რუსთავი 2“ 2017 წლის 2 მარტს ქიბარ ხალვაშს მიაკუთვნა. "რუსთავი 2-მა" და მისმა მფლობელებმა საკუთარი უფლებების დარღვევის მოტივით ადამიანის უფლებათა ევროპულ სასამართლოს მიმართეს. 3 მარტს სტრასბურგის სასამართლომ გადაწყვეტილების აღსრულება შეაჩერა. 2019 წლის 18 ივლისს ცნობილი გახდა ამ საქმეზე სტრასბურგის სასამართლოს გადაწყვეტილება, რომლითაც აღსრულების შეჩერება გაუქმდა, არხი კვლავ ხალვაშის მფლობელობაში გადავიდა. მაშინ ქიბარ ხალვაშმა დავით დვალსა და ჯარჯი აქიმიძეს 40%-იანი წილი შესათავაზა, რაზეც მათ უარი განაცხადეს.

დღეს შპს “სამაუწყებლო კომპანია რუსთავი 2-ის" 60 პროცენტიანი წილის მფლობელი ქიბარ ხალვაშია, "რუსთავი 2-ის" 40 პროცენტიან წილს ფლობს კომპანია “პანორამა”, რომლის მესაკუთრეც ქიბარ ხალვაშია. ტელეკომპანიის თავდაპირველი მესაკუთრეები - დავით დვალი, ჯარჯი აქიმიძე და ეროსი კიწმარიშვილის ქვრივი, ია კიწმარიშვილი, "რუსთავი 2-ის" დაბრუნებას დღემდე ცდილობენ.


მთავარი ფოტო: რადიო თავისუფლება
კატეგორია: მედიაგარემო
ტელეკომპანია "რუსთავი 2" და გამოცემა Prime Time ერთ ჰოლდინგად ყალიბდება. როგორც პაატა სალია ამბობს, გაერთიანების მიზანი არხის საეთერო ბადის გამრავალფეროვნება და მედიაბაზარზე ლიდერობის დაბრუნებაა.

როგორც “რუსთავი 2-ის” დირექტორი პაატა სალია “მედიაჩეკერთან” განმარტავს, გაერთიანების იდეა “პრაიმტაიმის” ერთ-ერთი მფლობელს თაკო ფხაკაძეს ეკუთვნის, რომელიც ამავე დროს, “რუსთავი 2-ის” გადაცემა “ღამის კურიერის” მთავარი პროდიუსერია.

“ბევრი ფაქტორის გათვალისწინებით რთული იყო წინა წელი, მაგრამ პარტნიორის ძალისხმევით, ქიბარ ხალვაშის ძალისხმევით, არხმა შეინარჩუნა პოზიციები. ახლა გვაქვს ამოცანა, რომ წავიდეთ წინ, გავაუმჯობესოთ ეს მდგომარეობა და დავიბრუნოთ პირველობა. ამისთვის გვჭირდება მხარდაჭერა და ამ შემთხვევაში “პარიმტაიმმა” გამოთქვა ინტერესი”, - ამბობს პაატა სალია.

მისივე თქმით, “რუსთავი 2” და Prime Time როგორც საინფორმაციო საშუალებები - სააგენტო და სატელევიზიო არხი, ცალ-ცალკე დარჩება:

“მოხდა სტრუქტურული გაერთიანება, მენეჯმენტი, გარკვეული პროცესების მართვა, და ა.შ., რაც ნაკლებად ჩანს ინტერფეისზე, ანუ მაყურებელმა ეს მხოლოდ და მხოლოდ შეიძლება აღიქვას უკეთესი პროდუქტების ნახვის შედეგად და არა რაიმე სხვა სახით. სარედაქციო პოლიტიკის მიმართულებით ცვლილება არ იგეგმება”, - განმარტავს სალია.

“რუსთავი 2-ის” დირექტორი ამბობს, რომ მაუწყებელში ბევრი სიახლე, მათ შორის ახალი პლატფორმების შექმნა იგეგმება. ამჟამად ამ მიმართულებით მხოლოდ გარკვეული მონახაზი არსებობს. პაატა სალია არხზე “ბევრი საინტერესო სახის დამატებას” აანონსებს და ამბობს, რომ ახალი თანამშრომლების აყვანის პარალელურად, შესაძლოა, არხს გუნდის ზოგიერთ წევრთან დამშვიდობება მოუწიოს, ასევე ჩანაცვლდეს გადაცემები. უკვე ცნობილია, რომ “რუსთავი 2-ში”დაბრუნდნენ გიორგი ხაბურძანია - მთავარ პროდიუსერად და დემნა ჯაფარიძე - არხის მთავარ რეჟისორად.

“გარკვეული ცვლილებები შეიძლება იყოს ადამიანური რესურსის თვალსაზრისით, თუმცა, ხაზს ვუსვამ, რომ არ იგეგმება რაიმე მასობრივი დათხოვნა თანამშრომლების, მოლაპარაკების პროცესი მიმდინარეობს ბევრი მიმართულებით. შესაძლოა ვიღაცასთან მოგვიწიოს დამშვიდობება, შესაძლებელია გარკვეული გადაცემების ჩანაცვლება მოხდეს სხვა ტიპის გადაცემებით - ეს ყველაფერი სამუშაო პროცესია. იმედი გვაქვს, რომ ამ პროცესს ძალიან მალე დავასრულებთ და გვექნება ის გადაცემები, რაც კიდევ უფრო მეტ რეიტინგს მოიტანს”,- აცხადებს პაატა სალია “მედიაჩეკერთან”.

რამდენიმე დღის წინ არხზე დაბრუნდა ჟურნალისტი დავით ნიკურაძეც, რომელიც ვაშინგტონის ბიუროს წარმოადგენს. კორესპონდენტმა "რუსთავი 2" 2019 წელს გუნდის სხვა წევრებთან ერთად დატოვა და მოგვიანებით მუშაობა "ფორმულაზე" განაგრძო.

დემნა ჯაფარიძე და გიორგი ხაბურზანია კი "რუსთავი 2-დან" ტელეკომპანია "იმედში" 2017 წელს გადავიდნენ. ისინი "რუსთავი 2-ზე" სხვადასხვა შოუს, მათ შორის " ნიჭიერს" და "საქართველოს ვარსკვლავს" ამზადებდნენ. მათ მფლობელობაში არსებული კომპანია “ნოვა პროდაქშენსი“ შოუებს ბოლო წლების განმავლობაში საქართველოს საზოგადოებრივი მაუწყებლისთვის ქმნის.

"რუსთავი 2-ში" სტრუქტურული რეორგანიზაცია მარტის დასაწყისში გამოცხადდა. მაუწყებლის გენერალური დირექტორი პაატა სალია “მედიაჩეკერთან” აცხადებდა, რომ რეორგანიზაციის მთავარი მიზანი საეთერო ბადის განახლება და არხის სტრუქტურულად დახვეწაა.
კატეგორია: საუბრები Covid-19-ზე

"თან გეშინია, თან საკუთარ თავს ამხნევებ... ვფიქრობდი, უნდა მივიდე თუ არა სახლში, დოკუმენტური ფილმის გადაღებას რომ დავიწყებ", - თომა ჩაგელიშვილი, ჟურნალისტი, კინოდოკუმენტალისტი, "რუსთავი 2"

 "ყველაზე მთავარი ჩემთვის რაც იყო და კიდევ გრძელდება, ეს არის შიშებზე გამარჯვება. გამოწვევების წინაშე ვართ ყველა და შიშებს ვებრძვით", - დათო ქორიძე, რეპორტიორი, ფოტოგრაფი, "რადიო თავისუფლება"

თომა ჩაგელიშვილი და დათო ქორიძე, რომლებმაც პანდემიის გაშუქებისას, რამდენიმე დღე ბოქსირებულ პალატებშიც გაატარეს, საუბრობენ იმ განცდებზე, შიშსა და შრომის უსაფრთხოების გაზრდილ რისკებზე, რის პირობებშიც უწევთ მუშაობა ბოლო ერთი წელია.

თომა ჩაგელიშვილი  "რუსთავი 2-სთვის"  მუშაობს. იხსენებს, რომ მაშინ როდესაც ქვეყანაში ინფიცირების შემთხვევები დაფიქსირდა და მედიასაშუალებების უმეტესობა მუშაობის დისტანციურ რეჟიმზე გადავიდა, "რუსთავი 2-ში" ე.წ. კლასტერებად დაიყვნენ. მუშაობა მორიგეობით დაიწყეს, იმ შემთხვევისთვის, თუ რომელიმე გუნდში ვინმე დაინფიცირდებოდა, ტელევიზიის მუშაობა რომ არ შეჩერებულიყო. სახლში მხოლოდ ორი კვირა გაჩერდა:

"ორი კვირის მერე ჩემმა პროდიუსერმა მითხრა, დიდი ხანი ვიჯდეთ ასე?! ფილმია გადასაღებიო. მერე უკვე შიშებზე კი არ ფიქრობ, ფიქრობ რა გააკეთო, როგორ გადაიღო. თუმცა, რა თქმა უნდა, შიში დაგყვება, სულ დაგყვება".

"რადიო თავისუფლება" ერთ-ერთი პირველი მედია იყო, რომელიც მუშობის დისტანციურ რეჟიმზე გადავიდა. 

"პირველი ორი კვირა მეც ასე ვიყავი, ორი კვირის მერე ხვდები, რომ შენც იმ ცხელ წერტილებში გინდა და დავუბრუნდი მუშაობის ჩვეულ რეჟიმს", - იხსენებს დათო ქორიძე, რომელიც, ასევე ამბობს, რომ მთელი რიგი შიშების დამარცხება მოუხდა კოვიდზე მუშაობისას და მთავარი, რაც პირადად მას პანდემიამ ასწავლა, ეს სწორედ შიშზე გამარჯვებაა. 


გადაცემა მომზადებულია "მულტიმედია განათლების ცენტრთან" პარტნიორობით, სერიისთვის "კოვიდის გავლენა მედიაზე"

კატეგორია: პოდკასტების სერია

"ჩვენს რეგიონში განსაკუთრებით ბევრი თვითდასაქმებული ახალციხესა და ბორჯომის მუნიციპალიტეტებშია. ადგილობრივები ტურისტების მომსახურების მიზნით შეძენილ ელექტრომობილებს, ე.წ ბაგებსა და კვადროციკლებს ყიდიან. აღნიშნული ტექნიკით უცხოელ ტურისტებს რეგიონში არსებულ ღირშესანიშნაობებს ათვალიერებინებდნენ. რადგან ბანკის სესხი ვერ დაფარეს, ნაწილმა ეს ტექნიკა გაყიდა", - ნუკა სტეფნაძე, SK news-ის ჟურნალისტი გვიამბობს როგორ შეცვალა პანდემიამ ადგილობრივების ცხოვრება სამცხე-ჯავახეთში. 

ნუკა ამბობს, რომ პანდემიამ ერთგვარი ზღვარი გაავლო მოსახლეობასა და ჟურნალისტებს შორისაც, რადგან ვირუსის შიშით ადგილობრივები ჟურნალისტებს ხშირად ეუბნებოდნენ უარს შეხვედრებსა და ინტერვიუებზე.




წაიკითხეთ პოდკასტის ტექსტური ვერსია:

დღეს ვისაუბრებ იმ პრობლემებზე, რომელიც პანდემიამ ჩვენს რეგიონში, სამცხე-ჯავახეთში შექმნა. კორონავირუსმა ახალი გამოწვევების წინაშე დაგვაყენა როგორც ჟურნალისტები, ისე ადგილობრივები.მე ვარ ნუკა სტეფნაძე ახალციხიდან, „სამხრეთის კარიბჭეს“ ჟურნალისტი. ჩვენთან დაიკეტა რესტორნები, სასტუმროები, მუშაობა შეაჩერეს მცირე საწარმოებმა, რის გამოც სამსახური დაკარგა ასობით ადამიანმა. ამ ყველაფერმა რეგიონის ეკონომიკაზე ძალიან ცუდად იმოქმედა. განსაკუთრებით რთულ მდგომარეობაში ის ობიექტები აღმოჩნდნენ, რომლებიც უცხოელ ტურისტებზე იყვნენ დამოკიდებულნი. მეპატრონეები ბანკის ვალებს ვეღარ იხდიან. ამის გამო ქონების გაყიდვაც კი უწევთ. ახალციხეში თქვენ თუ ჩამოხვალთ, ნახავთ სასტუმროებსა და კაფე–ბარებზე გამოკრულ აბრას, სადაც აწერია რომ „იყიდება“.

რაც შეეხება ჩვენს მუშაობას, ბუნებრივია პანდემიამ პრობლემები ჩვენც შეგვიქმნა, სხვადასხვა უწყების დისტანციურ მუშაობაზე გადასვლის გამო. გვიჭირდა საჯარო ინფორმაციის მიღება. ჩვენს გაგზავნილ წერილებს ვგულისხმობ. პასუხები ზოგჯერ ორი ან სამი კვირით იგვიანებდა. ნაწილზე კი ამ დრომდე არ მიგვიღია. აი მაგალითად მე შემიძლია გავიხსენო პრემია–დანამატებთან დაკავშირებით საჯარო ინფორმაცია 2020 წლის დეკემბერში გამოვითხოვე მუნიციპალიტეტებიდან. პასუხი კი 2021 წლის იანვრის ბოლოს, ნაწილის კი თებერვლის დასაწყისში მივიღე.

გარდა ამისა, სოფლებში რეპორტაჟების მომზადების დროს, გვიჭირდა რესპოდენტების მოძიება. კორონავირუსის შიშით სახლში არ გვიშვებდნენ. სიცივის გამო კი გარეთ ჩაწერაზე არ გვთანხმდებოდნენ. ამ ყველაფრის ფონზე იძულებულები გავხდით, რომ სატელეფონო ინტერვიუები ჩაგვეწერა.

პანდემიამ ერთგვარი ზღვარი გაავლო მოსახლეობასა და ჟურნალისტებს შორის სამწუხაროდ. სატელეფონო ინტერვიუების დროს მომზადებული მასალა ისეთი გულწრფელი და ემოციური არ არის, როგორსაც რესპოდენტთან პირისპირ საუბრის დროს მოამზადებდი. თუმცა ახლა რეპორტაჟებსა და შედარებით მსუბუქ თემებს სამწუხაროდ ნაკლებ ყურადღებას ვუთმობთ. ვცდილობთ ვწეროთ მეტი პანდემიასა და მისგან გამოწვეულ პრობლემებზე.

ჩვენს რეგიონში განსაკუთრებით ბევრი თვითდასაქმებული ახალციხესა და ბორჯომის მუნიციპალიტეტებშია. ადგილობრივები ტურისტების მომსახურების მიზნით შეძენილ ელექტრომობილებს, ე.წ ბაგებსა და კვადროციკლებს ყიდიან. აღნიშნული ტექნიკით უცხოელ ტურისტებს რეგიონში არსებულ ღირშესანიშნაობებს ათვალიერებინებდნენ. რადგან ბანკის სესხი ვერ დაფარეს, ნაწილმა ეს ტექნიკა გაყიდა. აი მაგალითად, ბორჯომში ჩავწერე რესპოდენტი, რომელმაც სესხის გამო ჯერ საკუთარი მანქანა გაყიდა, შემდეგ კი ელექტრომობილიც.

ეს არის ის რეალობა რაც ჩვენს რეგიონშია და არა მარტო ჩვენთან. ახალი გამოწვევა ჩვენი ქვეყნისთვის კორონავირუსის ვაქცინის მიღებაა. სამწუხაროდ იგვიანებს, შესაბამისად ახალი ტალღის საშიშორება დგას. მე მინდა გითხრათ რა დამოკიდებულებაა ვაქცინასთან დაკავშირებით სამცხე–ჯავახეთში. ვფიქრობ ეს არანაკლები პრობლემაა ქვეყნისთვის და რეგიონისთვის. ჩვენ რამდენჯერმე გამოვკითხეთ მოსახლეობა. მათი უმრავლესობა ფიქრობს, რომ ვაქცინას არ გაიკეთებს. ვფიქრობ ამ კუთხით კიდევ ბევრი სამუშაოა, მოსახლეობის მეტი ინფორმირებულობაა საჭირო. მაგალითად, რატომ არის საჭირო აცრა, რა გვერდითი მოვლენები აქვს, არის თუ არა საფრთხის შემცველი მისი გაკეთება და ა.შ.ძირითადად ამ და სხვა პრობლემების წინაშე დგას ჩვენი რეგიონი.

კატეგორია: მედიაგარემო
დღეს, 12 მარტს, საღამოს, სერვერებზე შექმნილი ტექნიკური ხარვეზის გამო, ტელეკომპანია "იმედი" და "იმედის" ჰოლდინგში შემავალი ტელევიზიები, "მაესტრო" და "GDS" ვერ მაუწყებლობდნენ.

"იმედის" განცხადებით, სერვერების მწყობრიდან გამოსვლის მიზეზი ჯერჯერობით უცნობია. ტექნიკური სამსახური შეფერხების გამომწვევი მიზეზების დადგენას ცდილობს.

ტელეკომპანია „იმედისა” და „იმედის” ჰოლდინგში შემავალი „მაესტროსა” და GDS-ის მაუწყებლობა დაახლოებით 40 წუთის განმავლობაში იყო შეწყვეტილი. ამ პერიოდში შეფერხებით მუშაობდა ვებ-გვერდი imedinews.ge-ც.


მთავარი ფოტო: ტელეკომპანია "იმედი"