კატეგორია - საქართველო
29 ნოემბერს, კიშინიოვში, მოლდოვაში, გამოვლინდა "ADAMI მედია პრიზი
კულტურული მრავალფეროვნების აღმოსავლეთ ევროპაში 2018" კონკურსის
ექვსი გამარჯვებული. მათგან ორი საქართველოდანა.
კერძოდ:
დანარჩენი გამარჯვებულები არიან:
✔ ADAMI მედია პრიზი ინფორმაციისთვის (არამხატვრული ფილმები) - “სოროკას ბოლშოი თეატრი” რეჟისორი - ეუჟენიუ პოპოვიჩი, ტელეკომპანია მოლდოვა 1-ზე გასული ფილმი ბოშების ცხოვრებას განსხვავებულ, პოზიტიურ ჭრილში აჩვენებს.
✔ ADAMI მედია პრიზი გასართობი (მხატვრული ფილმებისთვის) - “ძვირფასო, მეგობრებო” (Chers Amis) - მოლდოველი ვალერიუ ანდრიცეს მოკლემეტრაჟიანი, მხატვრული ფილმი შთამბეჭდავად გვიამბობს გარდამავალ პერიოდში მცხოვრები პოსტსაბჭოთა საზოგადოების პრობლემებზე. მოქმედება ერთ ოთახში ხდება და დახვეწილი იუმორით და კარგი ოპერატორული ნამუშევრით გამოიჩევა.
✔ ახალგაზრდა ADAMI-ს პრემია მიიღო ნელა ვასილევსკაიამ ბელორუსიდან მინსკის საერთაშორისო კინოფესტივალ "ლისტაპადზე" ნაჩვენები მოკლემეტრაჟიანი მხატვრული ფილმისთვის “მიმოწერის მეგობრები” (Pen Pals). ფილმი გამოირჩევა მაღალპროფესიონალური, თამამი და დინამიური ვიზუალური გადაწყვეტით და ნიჭიერი მსახიობების გუნდით. “მიმოწერის მეგობრები” ბელარუსი ახალგაზრდების და არა მხოლოდ, მნიშვნელოვან პრობლემას-კომუნიკაციის თემას ეხება
✔ ADAMI-ის პრიზი ვებ გვერდისთვის - მიიღო უკრაინელი მიკოლა ჰომანიუკის ვებ-გვერდმა “კულტურის გავლით: სამხრეთ უკრაინის ეთნიკური ტურები”, რომელიც შეიქმნა უკრაინის სოციოლოგიური ასოციაციის ხერსონის რეგიონალური დეპარტამენტისთვის. ამ ვებგვერდზე წარმოდგენილი მრავალფეროვანი მემკვიდრეობა იზიდავს თვალს და ამომწურავად აღწერს ხერსონის რეგიონისა და სამხრეთ უკრაინის ისტორიასა და კულტურას.
ძირითადი პრიზების გარდა ADAMI- მ წელს 5 სპეციალური აღნიშვნის ფილმი დაასახელა:
ADAMI Media Prize არის ყველაზე დიდი მედია ჯილდო აღმოსავლეთ ევროპაში, რომელიც კულტურული მრავალფეროვნების გაშუქების მხარდაჭერისთვის არსებობს. ADAMI ევროკავშირის აღმოსავლეთ პარტნიორობის ქვეყნების (სომხეთი, აზერბაიჯანი, ბელარუსი, საქართველო, მოლდოვა, უკრაინა) იმ მედია და ონლაინ პროდუქციას არჩევს, რომლებიც ეხება მრავალფეროვნების, ინტეგრაციისა და მშვიდობიანი თანაარსებობის თემებს. ა.წ. ოქტომბერში საერთაშორისო ჟიურიმ, რომელიც ოდესაში შეიკრიბა, თექვსმეტი ფილმი და პროექტი შეარჩია, საიდანაც გამოვლინდა ექვსი გამარჯვებული.
2018 წლის გალა ცერემონიალი ჩატარდა ევროსაბჭოს გენერალური მდივნის ტორბიორნ იაგლანდის, მოლდოვას პარლამენტის თავმჯდომარის ანდრიან კანდუსა და მედიის თავისუფლების საკითხებში ეუთო-ს წარმომადგენლის ჰარლემის დეზირის პატრონაჟით. ჰარლემ დეზირმა, მოლდოვას პარლამენტის ვიცე-სპიკერმა ვალერიუ გილეჩიმ, ასევე ევროპარლამენტის საპარლამენტო ასამბლეის თანათავმჯდომარემ რებეკა ჰარმსმა და მოლდოვაში გერმანიის ელჩმა ანგელა გენინგერმა გადასცეს პრიზები გამარჯვებულებს.ADAMI მედია პრიზი აღმოსავლეთ ევროპაში კულტურული მრავალფეროვნებისათვის არსებობს გერმანიის ფედერალური საგარეო სამინისტროს და პროკრედიტ ჰოლდინგის (გერმანია) ფინანსური მხარდაჭერით. ADAMI-ს პარტნიორები არიან EBU-ევროპის მაუწყებელთა კავშირი, ZDF, MDR, DW, Arte და საქართველოს, მოლდოვს, უკრაინის საზოგადოებრივი მაუწყებლები, სომხეთი პირველი არხი და აზერბაიჯანის საზოგადოებრივიტელევიზია İctimai.
კერძოდ:
- ADAMI მედია პრიზის პრემია ახალი ამბებისა და მოკლე არამხატვრული ფილმებისთვის მიენიჭა სალომე ჯაშს ფილმისთვის “ჩასარბენი ციხე”, რომელიც ტელეკომპანია "პირველის” ეთერით გადაიცა და მომზადდა ჟურნალ “ინდიგოს” პროექტისთვის 2008 წლის რუსეთ-საქართველოს ომის 10 წლისთავზე. ოთხწუთიანი ფილმი ნარატივის გარეშე აჩვენებს იმ ადამიანების დრამას, ვისაც საკუთარ მიწაზე ცხოვრების უფლება ოკუპაციის გამო წართმეული აქვს.
- ADAMI მედია პრიზი ონლაინ ვიდეოსთვის მიიღო ანასტასია სლოვინსკაიას “გორანის ცხოვრების წესებმა”- რადიო თავისუფლების Ekhokavkaza.com-ისთვის მომზადებულმა ვიზუალურად მიმზიდველმა ჩანახატმა, რომელიც ამჟამად საქართველოში მცხოვრებ, მომთაბარე ბოშა კაცს ეძღვნება.
დანარჩენი გამარჯვებულები არიან:
✔ ADAMI მედია პრიზი ინფორმაციისთვის (არამხატვრული ფილმები) - “სოროკას ბოლშოი თეატრი” რეჟისორი - ეუჟენიუ პოპოვიჩი, ტელეკომპანია მოლდოვა 1-ზე გასული ფილმი ბოშების ცხოვრებას განსხვავებულ, პოზიტიურ ჭრილში აჩვენებს.
✔ ADAMI მედია პრიზი გასართობი (მხატვრული ფილმებისთვის) - “ძვირფასო, მეგობრებო” (Chers Amis) - მოლდოველი ვალერიუ ანდრიცეს მოკლემეტრაჟიანი, მხატვრული ფილმი შთამბეჭდავად გვიამბობს გარდამავალ პერიოდში მცხოვრები პოსტსაბჭოთა საზოგადოების პრობლემებზე. მოქმედება ერთ ოთახში ხდება და დახვეწილი იუმორით და კარგი ოპერატორული ნამუშევრით გამოიჩევა.
✔ ახალგაზრდა ADAMI-ს პრემია მიიღო ნელა ვასილევსკაიამ ბელორუსიდან მინსკის საერთაშორისო კინოფესტივალ "ლისტაპადზე" ნაჩვენები მოკლემეტრაჟიანი მხატვრული ფილმისთვის “მიმოწერის მეგობრები” (Pen Pals). ფილმი გამოირჩევა მაღალპროფესიონალური, თამამი და დინამიური ვიზუალური გადაწყვეტით და ნიჭიერი მსახიობების გუნდით. “მიმოწერის მეგობრები” ბელარუსი ახალგაზრდების და არა მხოლოდ, მნიშვნელოვან პრობლემას-კომუნიკაციის თემას ეხება
✔ ADAMI-ის პრიზი ვებ გვერდისთვის - მიიღო უკრაინელი მიკოლა ჰომანიუკის ვებ-გვერდმა “კულტურის გავლით: სამხრეთ უკრაინის ეთნიკური ტურები”, რომელიც შეიქმნა უკრაინის სოციოლოგიური ასოციაციის ხერსონის რეგიონალური დეპარტამენტისთვის. ამ ვებგვერდზე წარმოდგენილი მრავალფეროვანი მემკვიდრეობა იზიდავს თვალს და ამომწურავად აღწერს ხერსონის რეგიონისა და სამხრეთ უკრაინის ისტორიასა და კულტურას.
ძირითადი პრიზების გარდა ADAMI- მ წელს 5 სპეციალური აღნიშვნის ფილმი დაასახელა:
- “იყო ახალგზარდა აშაღი სარალში” - აზიზ და ალი განიევები, საქართველოს საზოგადოებრივ საქმეთა ინსტიტუტი (GIPA), საქართველო;
- “ოდესელობა ჩემი ეროვნებაა” - ტატიანა სუჩკოვა, ელენა ნემიში, Echo Media, უკრაინა.
- Belsat Music Live - სერჰეი ბუდკინ, ბელსატ TV, ბელორუსი
- ყირიმიდან ციმბირისკენ - როგორ აწმებს რუსეთი უკრინელ აქტივისტებს სენცოვს დაა კოლჩენკოს
- მდინარის გადაღმა - ვებგვერდი-იულია კოტსკაია, ანტონ ტრაფიმოვიჩი, ანდრე შაულიუჰა, რადიო თავისუფლება / ბელარუსის ბიურო
ADAMI Media Prize არის ყველაზე დიდი მედია ჯილდო აღმოსავლეთ ევროპაში, რომელიც კულტურული მრავალფეროვნების გაშუქების მხარდაჭერისთვის არსებობს. ADAMI ევროკავშირის აღმოსავლეთ პარტნიორობის ქვეყნების (სომხეთი, აზერბაიჯანი, ბელარუსი, საქართველო, მოლდოვა, უკრაინა) იმ მედია და ონლაინ პროდუქციას არჩევს, რომლებიც ეხება მრავალფეროვნების, ინტეგრაციისა და მშვიდობიანი თანაარსებობის თემებს. ა.წ. ოქტომბერში საერთაშორისო ჟიურიმ, რომელიც ოდესაში შეიკრიბა, თექვსმეტი ფილმი და პროექტი შეარჩია, საიდანაც გამოვლინდა ექვსი გამარჯვებული.
2018 წლის გალა ცერემონიალი ჩატარდა ევროსაბჭოს გენერალური მდივნის ტორბიორნ იაგლანდის, მოლდოვას პარლამენტის თავმჯდომარის ანდრიან კანდუსა და მედიის თავისუფლების საკითხებში ეუთო-ს წარმომადგენლის ჰარლემის დეზირის პატრონაჟით. ჰარლემ დეზირმა, მოლდოვას პარლამენტის ვიცე-სპიკერმა ვალერიუ გილეჩიმ, ასევე ევროპარლამენტის საპარლამენტო ასამბლეის თანათავმჯდომარემ რებეკა ჰარმსმა და მოლდოვაში გერმანიის ელჩმა ანგელა გენინგერმა გადასცეს პრიზები გამარჯვებულებს.ADAMI მედია პრიზი აღმოსავლეთ ევროპაში კულტურული მრავალფეროვნებისათვის არსებობს გერმანიის ფედერალური საგარეო სამინისტროს და პროკრედიტ ჰოლდინგის (გერმანია) ფინანსური მხარდაჭერით. ADAMI-ს პარტნიორები არიან EBU-ევროპის მაუწყებელთა კავშირი, ZDF, MDR, DW, Arte და საქართველოს, მოლდოვს, უკრაინის საზოგადოებრივი მაუწყებლები, სომხეთი პირველი არხი და აზერბაიჯანის საზოგადოებრივიტელევიზია İctimai.
03.12.2018
ვრცლად



გაქცეული პრეზიდენტი“,
„სტოკჰოლმის სინდრომი“ ფეისბუკში უშუალოდ არჩევნების წინ 20
სექტემბერს და 6 ნოემბერს გამოჩნდა. „მიშა მაზიანი“ და
„ტრანსფორმატორი“ კი 2 ივლისს და 12 ივნისს შეიქმნა. აღნიშნულ
გვერდებს ის აერთიანებდათ, რომ განსაკუთრებით წინასაარჩევნო პერიოდში
გააქტიურდნენ და „ერთიანი ნაციონალური მოძრაობის“ , მისი ლიდერებისა
და პრეზიდენტობის კანდიდატ გრიგოლ ვაშაძის მადისკრედიტირებელ მასალებს
ავრცელებდნენ.
28 ნოემბერს საპრეზიდენტო არჩევნებში
„ქართული ოცნების“ მიერ მხარდაჭერილმა კანდიდატმა სალომე ზურაბიშვილმა
გაიმარჯვა. 29 ნოემბერს კი მისი ოპონენტის - „ერთიანი ნაციონალური
მოძრაობის“ კანდიდატის გრიგოლ ვაშაძის საწინააღმდეგოდ გააქტიურებული
ხუთი გვერდი გაუქმდა.


არჩევნების პირველი ტურის შედეგების
გამოცხადებისთანავე, ხელისუფლებისადმი ლოიალურად განწყობილმა
ტელეკომპანია „იმედმა“
არხზე ხშირად ჩნდებოდნენ ხელისუფლების
წარმომადგენლები, რომელთანაც ტელეკომპანიის წამყვანებს ვრცელი
ინტერვიუები ჰქონდათ, მაგალითად კახი კალაძესთან, დავით
სერგეენკოსთან, მაია ცქიტიშვილთან, ბიძინა ივანიშვილთან, ივანე
მაჭავარიანთან. ინტერვიუების მიმდინარეობისას მთავრობის
წარმომადგენლებს ჰქონდათ საშუალება საუბარი იმ მიმართულებით
წაეყვანათ, რომელიც მათთვის იქნებოდა მომგებიანი.
10 ნოემბერს შაბათის ქრონიკის მთავარი
სტუმარი თბილისის მერი კახი კალაძე იყო. ამ დღეს თბილისში,
პარლამენტის შენობის წინ, ზაზა სარალიძისა და მალხაზ მაჩალიკაშვილის
სოლიდარობის აქცია მიმდინარეობდა. ინტერვიუს პარალელურად, აქციაზე
სიტუაცია რამდენჯერმე დაიძაბა, თუმცა გადაცემის წამყვანს ერთხელაც
„ნაციონალური მოძრაობისადმი“ კრიტიკული
ტონი და „ქართული ოცნებისადმი“ ლოიალობა ცალკეული შემთხვევა არ ყოფილა
და შეიძლება ითქვას, რომ ეს მოტივი „იმედი LIVE”-ის ეთერში გასვლას
ლაიტმოტივად გასდევს. როგორც წამყვანმა თეონა გეგელიამ პირველ
გადაცემაშივე აღნიშნა, კონკრეტული პოლიტიკური ძალის საწინააღმდეგოდ
სატელევიზიო გადაცემის წაყვანა არც მისთვის იყო „კომფორტული
მდგომარეობა“, თუმცა განმარტა, რომ „ამ ძალის [ნაციონალური მოძრაობის]
ხელისუფლების რომელიმე შტოსთან მოახლოვების წინააღმდეგ პოზიციონირება
არის ამ ტელეკომპანიის ღირებულებითი არჩევანი და ჩემი პირადი
არჩევანიც.“
ერთიანი ნაციონალური მოძრაობისა და
გრიგოლ ვაშაძის შესახებ კი ძირითადად შემდეგი მესიჯები ტრიალებს -
„მტერი“, „ტერორისტული ორგანიზაცია“, „რევოლუციური სექტა“ „რუსული
პროექტი“ და ა.შ. გადაცემაში ასევე იყენებენ გრაფიკულ მანიპულაციებს,
როგორიცაა ვაშაძის რუსეთის დროშის ფონზე გამოსახვა (სალომე
ზურაბიშვილის კი საფრანგეთის დროში) და სისხლისფრად შეღებილი ნიაღვრის
ნაკადით ნაციონალური მოძრაობის ხელისუფლებასთან დაკავშირებული
ჩინოვნიკების გამოსახულებების გადაფარვა.
გადაცემა „იმედი LIVE” თავისი ფორმატითა
და შინაარსით ტელეკომპანია „იმედზე“, ნაწილობრივ, რუსთავი 2-ის
გადაცემა „კვირის აქცენტებს“ წააგავს, თუმცა საწინააღმდეგო პოლიტიკური
პოლუსითა და ნაკლები უცენზურო გამონათქვამით. რუსთავი 2-ის აღნიშნული
გადაცემის შესახებ, მედიაჩეკერმა რამდენიმე დღის წინაც მოამზადა

რუსთავი 2-ის მთავარი საინფორმაციო
გამოშვება კი კვლავინდებურად მაქსიმალურად კრიტიკულია ხელისუფლებისა
და მისი მხარდაჭერილი კანდიდატის მიმართ. არჩევნების მეორე ტურის
გამოცხადებიდან მალევე, „კურიერმა“ სხვადასხვა წყაროზე დაყრდნობით,
აქტიური დაიწყო, ხელისუფლების მიერ მთელი ქვეყნის მასშტაბით
ამომრჩევლებზე
რაც შეეხება რუსთავი 2-ის ტოქ შოუ
„არჩევანს“, საპრეზიდენტო არჩევნების პირველი ტურიდან მეორე ტურამდე
სულ 7 გადაცემა გავიდა. ამათგან ერთი გადაცემა დაეთმო „ხალხის ხმას“,
სადაც როგორც წესი, საქართველოს სხვადასხვა რეგიონიდან მოსახლეობის
კომენტარებია ხოლმე თავმოყრილი მიმდინარე აქტუალურ საკითხებზე. ერთი
გადაცემა მთლიანად დაეთმო ოპოზიციურ გაერთიანებას „ძალა ერთობაშია“.
არჩევნების მეორე ტურის წინა ღამეს კი გადაცემაში საზოგადოების
სხვადასხვა სფეროს წარმომადგენლები იყვნენ გადაცემაში მიწვეულნი,
თუმცა აღსანიშნავია რომ ამ ადამიანების უმეტესობა ერთიანი ნაციონალური
მოძრაობის კადიდატის მხარდამჭერები ან სახელისუფლებო კანდიდატისადმი
უკიდურესად კრიტიკულად განწყობილები იყვნენ. დარჩენილი გადაცემების
სათაურები („წართმეული არჩევანი; რატომ გვაშინებს ოცნება“,
„ივანიშვილის ძველი გვარდია“, „მზადება გაყალბებისთვის“) კი
თავისთავად მეტყველებს გადაცემების პათოსზე.
ზოგადად, გადაცემა „იმედისა“ და რუსთავი
2-ის ტოქ შოუებთან შედარებით, უფრო მრავალფეროვანი და ნაკლებად
სენსაციური იყო. მაყურებელს ჰქონდა საშუალება, რომ მშვიდად მოესმინა
თითოეული წამყვანისა თუ სტუმრის პოზიცია. თუმცა, გადაცემის სტუმრებს
შორის ჭარბობდა ხელისუფლების მომხრე ან ნაციონალური მოძრაობისადმი
მკვეთრად ანტაგონისტურად განწყობილი პოლიტიკოსები, სახელმწიფო
მოხელეები ან საზოგადოების სხვადასხვა სფეროს წარმომადგენლები
(რამდენიმე მინისტრი, პრემიერ-მინისტრი, გოგა ხაინდრავა, ხათუნა
ხოფერია, ზაზა შათირიშვილი, ნაირა გელაშვილი და ა.შ.). გადაცემაში
სტუმრად ასევე ჰყავდათ სალომე ზურაბიშვილისა და ქართული ოცნებისადმი
კრიტიკულად განწყობილი პოლიტიკოსები (მაგ. რომან გოცირიძე, გიორგი
ვაშაძე, თამარ ჩერგოლეიშვილი) ანდა საჯარო ფიგურები, რომლებიც
კრიტიკულად არიან განწყობილნი როგორც სახელისუფლო, ისე ოპოზიციური
საპრეზიდენტო კანდიდატებისადმი (დავით უსუფაშვილი, ნინო ბურჯანაძე,
ზურაბ ჯაფარიძე).



27 ნოემბრის მონაცემებით, გვერდს 2000-ზე
მეტი მოწონება აქვს და დაახლოებით ამდენივე გამომწერი ჰყავს. ამ
ციფრების კვალობაზე, გაცილებით მაღალია პოსტების მოწონებისა და
გაზიარების მაჩვენებლები. იმ შემთხვევაში კი, როდესაც კონტენტს
არეკლამებენ, ასეთი ძირითადად ვიდეოებია, ნახვების მაჩვენებელი
ყოველდღიურად ათასობით იზრდება. მაგალითად, გვერდის მიერ გავრცელებულ
და დაფინანსებულ ერთ-ერთ ყველაზე პოპულარულ ვიდეოს გამოქვეყნებიდან ორ
დღეში 130 000-მდე ნახვა და 2000 გაზიარება ჰქონდა, ერთ კვირაში კი
ვიდეო 300 000-მდე ფეისბუკ მომხმარებელმა ნახა და 4 000-მდე ადამიანმა
გააზიარა.
ISFED-ის დაკვირვებით,
გრიგოლ ვაშაძისა და „ერთიანი ნაციონალური მოძრაობის“ დისკრედიტაციის
მიზნით „ფეისბუქზე“ 27 გვერდი მოქმედებს. მათ ჯამში 403,417
მომწონებელი ჰყავთ. 1 ივნისიდან 18 ოქტომბრის ჩათვლით ამ გვერდებზე
ჯამში 4,766 პოსტი გამოქვეყნდა.
რაც შეეხება “ქართულ ოცნებისა” და
სალომე ზურაბიშვილის მადისკრედიტირებელ გვერდებს, ორგანიზაციამ
სოციალურ ქსელში ასეთი 26 გვერდი აღმოაჩინა. მათგან თოთხმეტი 2012
წლის 1 ოქტომბრის საპარლამენტო არჩევნების შემდგომ ახლო პერიოდში
შეიქმნა და მათი მიზანი წარსულში „ქართული ოცნების“ დისკრედიტაცია
იყო. დანარჩენი 12 გვერდის შექმნა 2018 წლის საპრეზიდენტო არჩევნების
ციკლის დაწყებას ემთხვევა. 26 გვერდს ჯამში 452,572 მომწონებელი ჰყავს
და 1 ივნისიდან 18 ოქტომბრის ჩათვლით ამ გვერდებზე 10,538 პოსტია
გამოქვეყნებული.


16 ოქტომბერს, არჩევნების პირველ ტურამდე
12 დღით ადრე, „იბერიაზე“ შემდეგი შინაარსის წარწერა გაჩნდა -
„ხელისუფლებამ დახურა იბერია“. ამ დღიდან ეთერში აღარც საინფორმაციო
გამოშვებები გადის და აღარც პოლიტიკური გადაცემები.
გათავისუფლებულ თანამშრომლებს
ხელმძღვანელობის გადაწყვეტილება უსამართლოდ მიაჩნიათ და სამართლებრივ
ბრძოლას გეგმავენ. “იბერიის” გუნდი ორად გაიყო, ჟურნალისტებმა ცალკე
დაიწყეს ბრძოლა თავიანთი უფლებების დასაცავად, ოპერატორებმა კი
ცალკე.
ტელეკომპანიის დამფუძნებელი ნატო ჩხეიძე
უარყოფს, რომ თანამშრომლების მიმართ დავალიანება აქვთ: „როგორც
დავპირდი, 15 ოქტომბრამდე ნამუშევარი უკვე ავუნაზღაურე. 16 ოქტომბრის
მერე არ უმუშავიათ და არ ვიცი რა ერთი კვირის მუშაობაზეა ლაპარაკი,“
კომპენსაციის გადახდასთან დაკავშირებულ კითხვაზე კი გვპასუხობს:
“წესითა და კანონით რაც არის განსაზღვრული, “იბერია” იმას
შეასრულებს.“


