ფოტო : შოთა გუჯაბიძე
როგორია გოგი გვახარიას 52-წლიანი სატელევიზიო გამოცდილება,
როგორი იყო ცენზურა სხვადასხვა დროსა და სხვადასხვა ტელევიზიაში,
წაიკითხეთ „მედიაჩეკერის“ ინტერვიუში.
ხელოვნებათმცოდნეობასთან
ერთად, ჟურნალისტად მუშაობის დიდი გამოცდილება გაქვთ. პირველად როდის
დაიწყეთ ტელევიზიაში მუშაობა?
- პირველად სკოლის მოსწავლე ვიყავი, 10 წლის.
მაშინდელ სახელმწიფო არხზე, ახლა რომ საზოგადოებრივი მაუწყებელი
ჰქვია, იყო ასეთი გადაცემა „კოცონი“, ამ გადაცემიდან მოვიდნენ
პიონერთა სასახლეში, სადაც რომელიღაც წრის წევრი ვიყავი და შემარჩიეს.
ამას მოჰყვა საბავშვო გადაცემა „ცხრაკლიტული“, რომლის ავტორიც ძალიან
საინტერესო კაცი, შოთა ქარუხნიშვილი იყო. თვეში ერთხელ გადიოდა
ეთერში, ყოველი თვის 9 რიცხვში და დაწყების დრო იყო - 20:09 (ცხრის
ცხრა წუთი), იყო 9 გუნდი და თითოეულ გუნდში - 9 წევრი. ყველაფერში
ვეჯიბრებოდით ერთმანეთს, იყო თეატრალური წარმოდგენები, სხვადასხვა
ტიპის დავალება, იმპროვიზაციები, ინტელექტუალური თამაშები და ა.შ.
მართლა ძალიან კარგი შოუ იყო.
ეს გადაცემა ბევრ რამეში დამეხმარა, მათ შორის ოქროს მედლის აღებაში.
ფიზიკაში საკმაოდ სუსტი ვიყავი, რაც ხელს მიშლიდა. ვინაიდან
გაცდენების საპატიო მიზეზი მქონდა, მხოლოდ კვირის ბოლოს მივდიოდი
სკოლაში და პირდაპირ ვაბარებდი საგნებს, ფიზიკაშიც შეღავათი მივიღე და
საბოლოოდ, ოქროს მედალიც მომცეს.
ჩვენს გუნდს „ილია და“ ერქვა (23-ე საშუალო სკოლა ილია ჭავჭავაძის
სახელს ატარებდა). “ცხრაკლიტულში” მონაწილეობდნენ სკოლები
რეგიონებიდანაც: ქუთაისიდან, ბათუმიდან, თელავიდან, სოხუმიდან…
ყველანი ძალიან დავმეგობრდით. მესამე ადგილზე გავიდა 55-ე სკოლა,
ზუსტად მახსოვს, მათ გუნდს ერქვა - „სამნი ძმანი კვადრატში, ანუ
როგორც გენებოთ“. ამაზე დიდი ამბავი ატყდა, ეგონათ, რომ [ედუარდ]
შევარდნაძეს გულისხმობდნენ, რადგან შევარდნაძეს ჰყავდა 2 ძმა.
როგორც გითხარით, სპექტაკლებსაც ვდგამდით. თემურ ჩხეიძე მოიყვანეს
ჩვენს გუნდში, როგორც რეჟისორი. ცხადია, თვითონ თემური არ დგამდა
ჩვენთან სპექტაკლს, მაგრამ მოიყვანა თავისი მოწაფე მიშა ბუკია.
დეტალებში არ მახსოვს რა დავდგით, მაგრამ მახსოვს, ადამი და ევას
ამბავი იყო. ადამი და ევა იღვიძებდნენ, ევას ფოთოლი ჰქონდა
მიფარებული… ამ პროექტის ხელმძღვანელი, შოთა ქარუხნიშვილი რომ
მოიყვანეს და დადგმა ნახა, თავში ხელი შემოირტყა და თქვა, ახლა
სასწრაფოდ რამე დამაწყნარებელი მომეცით, ამ პორნოგრაფიას ვერ
გავუშვებო. აი, ეს სპექტაკლი იყო ჩემი პირველი შეჯახება
ცენზურასთან.
რა მოხდა სკოლის წლების შემდეგ?
- ამ გადაცემის შემდეგ მალე ჩავაბარე სამხატვრო
აკადემიაში, ხელოვნებათმცოდნეობის ფაკულტეტზე. როგორც ჩანს,
დამიმახსოვრეს და აკადემიის დასრულების შემდეგ დამირეკეს, საბავშვო
რედაქციაში გვინდა, რომ გადაცემა წაიყვანოო. ეს იყო გადაცემა
ბავშვებზე, რომლებიც ხატავდნენ და ერქვა - „ჯადოსნური საღებავი“.
ბავშვები თვითონ ტელევიზიას მოჰყავდა, მე უბრალოდ წამყვანი ვიყავი.
წინასწარი სცენარი არ არსებობდა, მთლიანად იმპროვიზაცია იყო, მე მათ
ვესაუბრებოდი, ვუსვამდი კითხვებს და ა.შ. მაშინ ტელევიზიის დირექტორი
ნუგზარ ფოფხაძე იყო. ეს ის პერიოდია, როცა [ლეონიდ] ბრეჟნევი ახალი
მკვდარია, მაგრამ ჯერ [მიხეილ] გორბაჩოვი არ მოსულა. [იური] ანდროპოვი
იყო მაგ დროს, ანუ 80-იანი წლების დასაწყისია. ტელევიზიაში მოვიდა
ბრძანება, რომ ბავშვებს, რომლებიც გადაცემაში მოგყავთ, მიკი მაუსიანი
ან ინგლისურ წარწერებიანი მაისურები არ ჩააცვათ, აკრძალულიაო. ასე
მკაცრად აკონტროლებდნენ ამერიკულ გავლენას.
ნუგზარ ფოფხაძემ დამიბარა მაშინ და მითხრა, გაზეთ „სავეცკაია
კულტურას” კორესპონდენტი ქალი ჩამოდის, რომელმაც ჩვენი გადაცემები
ნახა, ყველაზე მეტად საბავშვო რედაქციის გადაცემა მოეწონა და შენი
გაცნობა უნდაო. მაშინ გავიცანი ლენა ჩიკალოვა, რომელიც მოგვიანებით
ლეონიდ პარფიონოვის ცოლი გახდა. დღეს ლენა და პარფიონოვი რუსეთში
„აგენტებად“ ითვლებიან და საფრანგეთში ცხოვრობენ. ფოფხაძესთან ეს
შეხვედრა სხვა მხრივაც დამამახსოვრდა - სწორედ მისგან გავიგე სიტყვა
„გლასნოსტ“ (საჯაროობა), რომელიც შემდეგ, უკვე გორბაჩოვის პერიოდში
აქტიურად ისმოდა. „გლასნოსტ“ ჩვენი ტელევიზიის პრინციპი უნდა
იყოსო.
აკადემიაში დიპლომი დიმა ერისთავის კინოს მხატვრობაზე დავიცავი და
მაშინ შევთავაზე ტელევიზიის კინორედაქციას, რომ გავაკეთებდი გადაცემას
კინოზე, რაზეც დამთანხმდნენ და უკვე შტატში ამიყვანეს. იმ პერიოდში
გადიოდა ოთარ სეფიაშვილის გადაცემა - „ილუზიონი“, სადაც მსოფლიო კინოს
ნიმუშებს უჩვენებდნენ. მაშინ სხვა ქვეყნების ფილმებიდან მხოლოდ
ფრაგმენტების ჩვენების უფლება გვქონდა, ამიტომ სეფიაშვილი ეშმაკურად
ტიტრებს აჭრიდა და ჩვენებისას აცხადებდა, ფრაგმენტებს გთავაზობთო.
ოთარმა მაშინ გადაცემის გაკეთება სოციალისტური ბანაკის ფილმებზე
შემომთავაზა, მათი მთლიანად ჩვენების უფლებაც გვქონდა. ასე დავიწყე
პირველი გადაცემის კეთება კინოზე, რომელსაც ერქვა - „ამბავი ნამდვილი
ადამიანებისა“.
სხვათა შორის ზაზა შათირიშვილი მაგ გადაცემაზე მაბრალებს,
„ლენინიანას“ აჩვენებდაო. სინამდვილეში, შეიძლება [სერგეი]
ეიზენშტეინის ფილმი ვაჩვენე და ის ეგონა „ლენინიანა”. კარგ რეჟისორებს
ვაჩვენებდით, როგორებიც არიან: [ანდრეი] ტარკოვსკი, [ილია] ავერბახი
და ა.შ. იმ პერიოდში მე ძალიან ვმეგობრობდი კინომცოდნე
ტატა
თვალჭრელიძესთან, რომელმაც ლექციების წასაკითხად
თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტში მიმიყვანა. ვინც ტატას იცნობდა,
ეცოდინება, რომ მისი მეგობარი და სტუდენტი „ლენინიანას“ ვერ
გაუშვებდა. ერთხელ ასეთი ამბავიც მოხდა, ბაქოში ვიყავი ფესტივალზე,
სადაც აჩვენეს ქეთი დოლიძის „კუკარაჩა“. ჩემი სტატია ამ ფილმზე ქეთიმ
დასაბეჭდად წაიღო. მეორე დილით ტატამ დამირეკა, შენი სტატია გაზეთ
„კომუნისტშიაო“ და 3 თვე არ მელაპარაკებოდა. ეს იყო პირველი და
უკანასკნელი შემთხვევა. ამის შემდეგ გავიაზრე კარგად, რომ რაღაცები არ
შეიძლებოდა და ეს ტატას დამსახურება იყო.
რამდენ ხანს გადიოდა ეს გადაცემა?
- ამის შემდეგ უკვე საბჭოთა კავშირიც დაინგრა, მე
საფრანგეთში წავედი სასწავლებლად, საიდანაც 3 ჩემოდანი ფილმები
ჩამოვიტანე. უკვე ის პერიოდია, როცა უცხოური ფილმების მთლიანად
ჩვენება შეიძლება და არა მხოლოდ ფრაგმენტების. ისევ დავიწყე „პირველ
არხზე“ მუშაობა და ეს უკვე იყო გადაცემა „სარკმელი“. ვაწყობდი
რეტროსპექტივებს, ფილმები უკვე გადიოდა ქართული თარგმანით, ვაჩვენებდი
ყველაფერს. მაგალითად, [პედრო] ალმოდოვარის ფილმები ვაჩვენეთ და
არანაირი პრობლემა არ შეგვქმნია. იმ პერიოდში სრული თავისუფლება
გვქონდა. არჩილ გოგელია იყო მაშინ დირექტორი.
იმავე პერიოდში ზაზა შენგელიამ ჩაატარა სატელევიზიო ფესტივალი
- „მანა“, სადაც ჟიურის თავმჯდომარედ მე მიმიწვიეს. მაშინ გავრცელდა
ხმა, ფესტივალის სპონსორი „მხედრიონიაო“. მახსოვს, ჯაბა იოსელიანის
შვილი იჯდა ლოჟაში. ყველამ წინასწარ იცოდა, რომ გამარჯვებული სწორედ
„იბერვიზია“ უნდა გამხდარიყო, მაგრამ „მანა“ „მეორე არხს“
მივეცით.
გადაცემა უპრობლემოდ გრძელდებოდა. დავიწყეთ რაინერ ვერნერ
ფასბინდერის რეტროსპექტივა, „პეტრა
ფონ კანტის ცხარე ცრემლები” უნდა გვეჩვენებინა, რომ დამირეკა
ზურა აბაშიძემ, რომელიც მაშინ კინორედაქციის მთავარი რედაქტორი იყო და
მითხრა, ეს ფილმი ლესბოსელებზეა და ვერ გავუშვებთო. როგორც ჩანს,
ალმოდოვარის რეტროსპექტივაზე უკვე დაგროვილი იყო უკმაყოფილება,
იფიქრეს, ჩავათავეთო და მე დავიწყე ფასბინდერი. ზურამ მითხრა,
შევცვალოთ და სხვა რამე გავუშვათო. ეს გამორიცხული იყო. ამიტომაც
გადაცემა იმ დღეს ეთერში არ გავიდა. გადაცემა რომ არ გავიდა,
ჯერ - ერთმა, მერე - მეორე, მერე მესამე გაზეთმა დაწერა, რომ
„სარკმელი“ ეთერში არ გავიდა. ამის შემდეგ ნანა ჯაფარიძემ, რომელიც
„პირველ არხზე“ მუშაობდა, ამ ამბავზე თავის გადაცემაში დებატები
მოაწყო. სტუმრები, ცხადია, მათ შეარჩიეს და ალბათ, ეგონათ, რომ ისინი
მხარს მე არ დამიჭერდნენ. ამ სტუმრებისგან ერთი ადამიანიც კი არ
აღმოჩნდა ტელევიზიის ამ გადაწყვეტილების დამცველი. ამიტომ თავად ზურა
აბაშიძეს მოუხდა დაცვა. გადაცემაში მონაწილეობდნენ: ელდარ შენგელაია,
ნოდარ კაკაბაძე, გიორგი მაისურაძე და ცხადია, ყველა მათგანმა დაგმო
ცენზურა. ეს არის 1995 წელი.
ანუ გადაცემა „სარკმელი“ დაიხურა.
- კი, წამოსვლის გადაწყვეტილება თამამად მივიღე, რადგან მანამდე, ზუსტად ერთი თვით ადრე, ჩემთან მოვიდნენ: ეროსი კიწმარიშვილი, ჯარჯი აქიმიძე და დათო დვალი, რომლებმაც „რუსთავი 2“-ზე მუშაობა შემომთავაზეს.
და დაიწყო გადაცემა „ფსიქო“ „რუსთავი 2”-ზე?
- კი, ჯერ კიდევ რუსთავიდან თბილისში გადმოსვლის პროცესში იყვნენ. რემონტი იყო აქაურ ოფისში, რომ მივედი და მოვუყევი „ფსიქოს“ იდეა. მაშინ დათო დვალს ვუთხარი, რომ მინდოდა, მაყურებლებს სტუდიაში დარეკვის საშუალება ჰქონოდათ. მანამდე ესპანეთში ვიყავი, სადაც რაღაც გადაცემას მოვკარი თვალი ტელევიზორში: სტუდიაში იჯდა „მკითხავი“ გაშლილი კარტით მაგიდაზე, ხალხი პირდაპირ ეთერში ურეკავდა და რაღაცებს ეკითხებოდა. აქედან მომივიდა სტუდიაში დარეკვის იდეა.
ამან პრობლემებიც მოიტანა… მაყურებლების ნაწილი პირდაპირ ეთერში რეკავდა და გვლანძღავდა. შემდეგ ჩვენი რეჟისორი წინასწარ ესაუბრებოდა, ვითომ ხმასა და ლაპარაკზე შევატყობ, რატომ რეკავსო, რაღაც ხანი გაჭრა ამ ეშმაკობამ, მაგრამ მერე ამას მლანძღველებმაც აუღეს ალღო და საბოლოოდ, ეთერში მაინც აღწევდნენ და იგინებოდნენ.
ამ დროს „რუსთავი 2“-ის ხელმძღვანელობას პრობლემა არ ჰქონია,
მაგალითად, „პირველი არხისგან“
განსხვავებით?
- არა, რა თქმა უნდა. „რუსთავი 2“-ის ხელმძღვანელობისგან ამ მხრივ, მინიმალური პრობლემაც კი არ ყოფილა არასდროს.
ერთი ასეთი შემთხვევა იყო, რომ არხზე გავიდა მარტინ სკორსეზეს ფილმის - „ქრისტეს უკანასკნელი ცდუნების“ ანონსი. მივედი სამსახურში და ვხედავ, გარეთ, შენობასთან უამრავი ხალხია, უჭირავთ ტრანსპარანტები, რომლებზეც წერია: „ძირს გვახარია“. გადაწყვიტეს, რომ ამ ფილმს მე ვაჩვენებდი, სინამდვილეში კი, მე არაფერ შუაში ვიყავი.
კიდევ ერთი სასაცილო ამბავი იყო: ტელეკომპანია „იმედის“ ერთ-ერთი შოუს წამყვანი რომ არის გია ჯაჯანიძე, მაშინ თეატრალურ ინსტიტუტში ასწავლიდა, მგონი, ფსიქოლოგიას, მან თქვა რომელიღაც ინტერვიუში, რომ გადაცემა „ფსიქო“ არ მომწონს, რადგან იქ [პიერ პაოლო] პაზოლინის „სალო“ აჩვენესო. სინამდვილეში, არ მიჩვენებია. მაგრამ ხომ იცით, დეზინფორმაცია როგორ ვრცელდება. დაიჯერეს და აქამდე იმეორებენ: „სალო უჩვენა! მაგან სალო უჩვენა“.
გამოდის, რომ თუკი სადმე „სალოს“ ან „ქრისტეს უკანასკნელი ცდუნების“
მსგავს კადრებს თვალს მოკრავდნენ, ეგონათ, რომ ეს ფილმი „ფსიქოში“
გადიოდა?
- ასე გამოდის. „ფსიქომ“ 7 წელი იარსება, 1998-დან 2005 წლამდე. შემდეგ „რუსთავი 2“-ზე დაიწყო ლაპარაკი, რომ აღარ უნდოდათ ამდენი პოლიტიკური გადაცემა, ტოქშოუ და უნდოდათ გასართობი გადაცემები. პირველი ეგეთი ლაივ შოუ იყო - „ჯეო-ბარი“, რომელიც ეთერში ყოველ ღამე გადიოდა, ამიტომ ჩემი გადაცემის დაწყების დრომ ძალიან გვიან გადაიწია. თან ისე გადაწიეს, რომ არც შემითანხმეს. ერთი სიტყვით, გავბრაზდი და აღარ გავაგრძელე გადაცემა.
ამის შემდეგ ტელეკომპანია „იმედთან“ იწყებთ ხანმოკლე თანამშრომლობას,
ხომ?
შემდეგ ისევ „პირველ არხზე“ დაბრუნდით?
- კი, ამის შემდეგ იწყება გადაცემა „წითელი ზონა“, ჯერ თამარ კინწურაშვილის, შემდეგ კი უკვე გია ჭანტურიას დირექტორობის პირობებში. ხაზგასმით მინდა ვთქვა, რომ არც ერთი მათგანის დროს არავითარი ცენზურის შემთხვევა არ ყოფილა.
ერთხელ, ჰაინრიჰ ბიოლის ფონდში გამართულ დისკუსიაზე, სადაც მე მოდერატორი ვიყავი, გია ჭანტურია კი - ერთ-ერთი სპიკერი, „პირველი არხი“ გავაკრიტიკე. ჭანტურია იქვე შემეკამათა და მიპასუხა. ალბათ, სულ არ ესიამოვნა ეს კრიტიკა, თუმცა, სამომავლოდ ეს არც გადაცემასა და არც ჩემთან თანამშრომლობაზე არ ასახულა. იმ პერიოდში შემეძლო „რადიო თავისუფლებაზე“ გამეკეთებინა რეპორტაჟი და მწვავედ გამეკრიტიკებინა „პირველი არხი“, ვთქვათ, გადაცემისთვის - „ნოემბრიდან ნოემბრამდე“ და ამავე დროს იქ მემუშავა. დღეს ასეთი რამე ვერც ერთ სამთავრობო არხზე ვერ მოხდება.
თამარ კინწურაშვილსა და გია ჭანტურიას შორის, ძალიან ცოტა ხნით „პირველი არხის“ დირექტორი ლევან ყუბანეიშვილი იყო, მაშინ ასეთი შემთხვევა მოხდა: გადაცემა მოვამზადეთ, სადაც ვაჩვენებდით უზარმაზარ ფრაგმენტს ,ცნობილი გადაცემიდან, რომელშიც „პირველი არხის“ ჟურნალისტები, კახა თარგამაძე, ნუგზარ ფოფხაძე, ელდარ შენგელაია მონაწილეობდნენ. მაშინ უთქვამს ყუბანეიშვილს, რომ გადაცემაში მეც ვარ, ჩემი კოლეგებიც და ამ კონტექსტში მისი ჩვენება არაკოლეგიალური არისო, მაგრამ გადაცემა ეთერში მაინც გავიდა.
სანამ გადაცემა „წითელ ზონას“ დახურავდნენ, იყო ცენზურის სხვა
შემთხვევები?
- სხვათაშორის ჯერ კიდევ გიორგი ბარათაშვილის დროს დაიწყო საუბარი. ბარათაშვილის მოადგილე იყო სერგი გვარჯალაძე. სერგიმ მითხრა, რომ იქნებ მხოლოდ კინოზე იყოს ეს გადაცემა, არხზე ხელოვნებაზე გადაცემების დეფიციტია, იქნებ „ილუზიონის“ ტიპის გადაცემა გავაკეთოთო და ა.შ. მაშინ ცოტა ხნით აღადგინეს კიდეც „ილუზიონი“, რომელიც ბაჩო ოდიშარიას და გური სულთანიშვილს მიჰყავდათ. სხვათაშორის არ იყო ცუდი გადაცემა და ნეტავ, ეგ გაეგრძელებინათ. მოკლედ, ამგვარი ლაპარაკი, რომ გამეკეთებინა გადაცემა კინოზე, ცხადია, არ იყო პირდაპირი ცენზურა, მაგრამ იყო მცდელობა ამ გზით დაესრულებინათ „წითელი ზონა“. გადაცემის შინაარსში არასდროს ჩარეულან.
2017 წელს, ვასილ მაღლაფერიძის დირექტორად დანიშვნისთანავე, ძალიან მალე გვითხრეს, რომ მომდევნო თვიდან კონტრაქტი აღარ გაგრძელდებოდა. დეკლარირებული მიზეზი იყო, რომ არხი ცვლის ფორმატს და აღარ იქნება ერთობლივი პროექტები. „წითელი ზონა“ და სალომე ასათიანის გადაცემა ერთდროულად დახურეს. ყველაზე მეტად გული დამწყვიტა ია ანთაძემ, რომელიც „რადიო თავისუფლების“ თანამშრომელი იყო, ძალიან ვმეგობრობდით და ჩვენი გადაცემებიც მოსწონდა. მაგრამ, ფაქტია, გადაცემები „მისმა გუნდმა“ დახურა და ისიც ფაქტია, რომ „რადიო თავისუფლებასთან“ კონტრაქტის გაწყვეტის შემდეგ არ გამოგვხმაურებია.
საზოგადოებრივი მაუწყებლის „აჭარის ტელევიზიის“ დირექტორი მაშინ ნათია კაპანაძე იყო, სწორედ ნათიას მიწვევით გახდა შესაძლებელი გადაცემის აღდგენა „აჭარის ტელევიზიაში“. ახლა რომ ვფიქრობ, ნათიას მხრიდან ეს გმირობა იყო. საზოგადოებრივი მაუწყებლის ერთი არხის მიერ დახურული გადაცემა თავისთან წაიღო. თუმცა, მალე ნათიაც მოხსნეს და ჩვენი გადაცემაც.
ამის შემდეგ ერთობლივი პროექტები აღარ გქონიათ,
ხომ?
- ნათია ზამბახიძის ხელმძღვანელად მოსვლის შემდეგ, რადიო თვითონ ამზადებს გადაცემებს, რომლებიც სხვადასხვა არხზეც გადის. ჩემი უკანასკნელი პროექტი - „შვილი“ „ტვ პირველზე“ გადის.
მთელი თქვენი სატელევიზიო გამოცდილება არის გადაცემები კინოზე.
„შვილი“ უკვე აღარ არის კინო. როგორ მოხდა
ეს?
- ვერ დაგეთანხმებით. კი, გადაცემა კინოზე არ არის, მაგრამ ჰგავს კინოს. ჩვენ გვინდოდა, რომ კინოსავით ინტერვიუ ყოფილიყო. მიუხედავად იმისა, რომ ყოველთვის მაინტერესებდა თაობების ურთიერთობა, ამ გადაცემის იდეა შემთხვევით დაიბადა. მიხეილ სააკაშვილის შვილზე, ედუარდ სააკაშვილზე გავრცელდა ჭორი, პოლიტიკაში მოდისო. თვითონ მოინდომა ამ ჭორის გაქარწყლება და უთქვამს, გოგის მივცემ ინტევიუსო. ეს ინტერვიუ ძალიან კარგი და საინტერესო გამოვიდა. მაშინ გამიჩნდა ამ სერიის გაკეთების იდეა, სადაც გამოჩნდებოდა, რომ შესაძლოა, შვილმა და მშობელმა იმეგობრონ, მაგრამ იყვნენ სრულიად განსხვავებულები. მახსოვს, შალვა რამიშვილის შვილმა ღია წერილი რომ დაწერა მამაზე, გაივსო ჩემი ინბოქსი. ყველა მწერდა, რომ ჩემი გადაცემის ნამდვილი გმირი გამოჩნდა, სინამდვილეში, ეს გადაცემა არ არის მშობლის დაგმობაზე. ასევე, ჩემი სურვილი არ იყო, რომ აუცილებლად ცნობილი მშობელი ან შვილი ყოფილიყო. მე მინდოდა თაობების ურთიერთობა გვეჩვენებინა. გარკვეულწილად „წითელი ზონის“ იდეაც არის აქ, რადგან ქვეყნის ისტორია ამ სხვადასხვა თაობაშია. მე ჯერ ისევ ძალიან მაინტერესებს ამ გადაცემის კეთება.
იმ პერიოდიდან მოყოლებული, რაც თქვენ ტელემედიაში მუშაობთ, ბევრი რამ
შეიცვალა: გაჩნდა რეიტინგები, „კლიკები“ და ა.შ. თუ წასულხართ
კომპრომისზე, იმისთვის რომ თქვენს გადაცემას მეტი ნახვა
ჰქონოდა?
- კანის ფესტივალზე ვიყავი, თბილისში პროფაშისტურმა ძალებმა რომ მარში მოაწყვეს. კომპიუტერში ვხედავ, რომ არც ერთი ტელევიზია არ აჩვენებს ამ მარშს და აჩვენებს ჩემი რადიო. იმდენად აღვშფოთდი, რომ მივწერე ჩემს კოლეგებსა და მეგობრებს, რას აკეთებთ, რატომ აჩვენებთ-მეთქი. მაშინ ასე მიპასუხეს, რომ თუკი რაღაც მოვლენა ხდება, ჩვენი ვალია, ეს მოვლენა ხალხს ვაჩვენოთ. მე ვთვლი, რომ არის რაღაცები, რაც არ უნდა გააშუქო. ან აჩვენო ფრაგმენტები და შესაბამისი კომენტარი გააკეთო. ლაივ რეჟიმში, უკომენტაროდ ასეთი რამეების ჩვენება სრულიად დაუშვებელია. რატომ მოვყევი ეს ამბავი, იმიტომ, რომ ტელევიზიები ამ მარშს არ აჩვენებდნენ და ვაჩვენებდით ჩვენ, ნახვები იყო ძალიან ბევრი. ასეთ კომპრომისებს მე არ ვეთანხმები.
სხვა ტიპის კომპრომისს რაც შეეხება, მე გითხარით, რომ ჩვენი გადაცემა არ არის აუცილებლად ცნობილი მშობლის შვილთან ინტერვიუ, მაგრამ როდესაც ხედავ, რომ სწორედ ცნობილი მშობლის შვილს აქვს გაცილებით მეტი ნახვა, რაღაც დროს კი, ნამდვილად მიდიხარ კომპრომისზე და ეძებ რესპონდენტს სწორედ ამ ნიშნით.
მე, როგორც ინტერვიუერს, მაქვს ერთი ცუდი, უფრო სწორედ არაჟურნალისტური თვისება. მე არასდროს გავაკეთებ ინტერვიუს ადამიანთან, რომლის მიმართაც არ მაქვს სიმპატია. ასევე, მე არ შემიძლია, რომ რესპონდენტს ჩემი კითხვით დისკომფორტი შევუქმნა. აქედან გამომდინარე, ამ მხრივ, კომპრომისზე არასდროს წავსულვარ. მაგალითად, გვყავს გადაცემაში პოლიტიკოსის შვილი, ვიღაცას მოუნდებოდა, რომ შვილს მამაზე რამე ცუდი ეთქვა და შესაბამის კითხვასაც დასვამდა, მაგრამ მე ამას არ გავაკეთებ.
ისევ რომ შემოგთავაზონ ტელევიზიაში მუშაობა,
დათანხმდებით?
- კი, პროექტიც გვქონდა. ამ გადაცემის სახელი უნდა ყოფილიყო - „ოკუპაციის 100 წელი“ და გვინდოდა წლების მიხედვით გამოვყოლოდით და თითოეულ გადაცემაში იმ წლის ერთი გმირი გვეჩვენებინა. ეს გმირი შეიძლება ანტიგმირიც ყოფილიყო. ერთი სიტყვით, პერსონაჟი, რომელიც იმ წლის მოვლენებს თავისი ბიოგრაფიით, განწყობით გამოხატავდა. ძირითადად ისეთი ადამიანები ავირჩიეთ, რომლებიც იმ წელს გარდაიცვალნენ, ზოგი ბუნებრივი სიკვდილით, ზოგი 30-იან წლებში დაისაჯა და ა.შ. ცხადია, ამ გადაცემების მომზადებას არქივები სჭირდებოდა. მაშინ რადიოს დირექტორმა, ნათია ზამბახიძემ „პირველი არხის“ გენერალურ დირექტორს, თინათინ ბერძენიშვილს წერილი მისწერა და გვითხრეს, ასეთი გადაცემა უკვე გვაქვს, რომელსაც გიო ახვლედიანი უძღვება და ამიტომ ეს აღარ გვინდაო. ის სრულიად სხვა ტიპის გადაცემაა, მაგრამ მაინც უარი გვითხრეს, ჩვენ კი არქივის გარეშე ამ გადაცემას ვერ გავაკეთებდით.
როგორც დამკვირვებელი, როგორ შეაფასებდით დღევანდელ ქართულ
მედიას?
- მე ვფიქრობ, რომ ჩვენ არ გვაქვს ცუდი ჟურნალისტიკა. მე ვუყურებდი, როგორ აშუქებდნენ არჩევნებს მოლდოვაში და პროფესიონალიზმის დონე იქ გაცილებით დაბალია. თუმცა, ეს თამასა როდემდე იქნება შენარჩუნებული, არავინ იცის. „მთავარი არხის“ დახურვის შემდეგ განსაკუთრებით გამიმძაფრდა ეს შიში. რამდენი კარგი ჟურნალისტი გაქრა უბრალოდ.
მე არ მივეკუთვნები იმ ადამიანების რიცხვს, რომელსაც ეს ე.წ. ობიექტური ჟურნალისტიკა მოსწონს. მე მიყვარს პიროვნებები, რომელთაც აქვთ პოზიცია და არ არიან რობოტები. მე არ მაღიზიანებს, როდესაც ჟურნალისტი თავის პოლიტიკურ გემოვნებას არ მალავს. აი, მეორე მხარეს მყოფი ჟურნალისტებიც რომ გულწრფელები იყვნენ და მართლა სჯეროდეთ იმის, რასაც ლაპარაკობენ, არც ისინი გამაღიზიანებდნენ, თორემ პოზიციის ხელოვნური შენიღბვა და ობიექტურის როლის მორგება სულ არ მხიბლავს. ვერავინ იქნება ობიექტური, თანაც ასეთ დროს.
დასავლეთშიც არის პოლარიზებული მედია, მაგრამ იქ იდეოლოგიების მიხედვით. მაგალითად, საფრანგეთში „ლიბერასიონი“, „ლუმანიტე“ და სხვები მემარცხენე იდეოლოგიის გაზეთებია, „ფიგარო“ - მემარჯვენეების და ეს ძალიან კარგია. იქ იდეოლოგიურ, პოლიტიკურ და მათ შორის, მორალურ მხარეებად არიან დაყოფილები, მაგრამ როდესაც შენ პოლიტიკურ ჯგუფს ემსახურები, ეს უკვე სულ სხვა რამეა. პარტიული მედია ვერ იქნება საინტერესო. ამის სურვილი აქვს „ქართულ ოცნებასაც“ და წინა ხელისუფლებასაც ეს უნდოდა. ამიტომ უნდა არსებობდეს ისეთი საზოგადოებრივი მაუწყებელი, სადაც ყველანაირი საზოგადოების ხმა იქნება გაჟღერებული. ჩვენ ძალიან ჭრელი საზოგადოება გვაქვს და ამ არხზე სწორედ ეს სიჭრელე უნდა ჩანდეს.
ბოლოს, როგორ ხედავთ ქართული მედიის მომავალს, „ქართული ოცნების” მიერ
მედიის შეზღუდვის პირობებში?
- ჩემი ხედვები ძალიან პესიმისტურია, ამიტომ არ გირჩევთ, რომ ინტერვიუში ამ კითხვაზე პასუხი მოხვდეს.
დამოუკიდებელი მედიებისა და ჟურნალისტების ბრძოლისუნარიანობისა და
პრინციპულობის პირობებშიც?
- კი, მიუხედავად ამისა.