„ჟურნალიზმი, Fake News და დეზინფორმაცია - ახალი სახელმძღვანელო ჟურნალისტებისთვის
24.09.2018
მედიის ფორმებისა და როლის ცვლილება ციფრულ ეპოქაში სულ უფრო მეტ თავსატეხს უჩენს ამ სფეროში მომუშავე ადამიანებს. ერთის მხრივ, ისინი უნდა აჰყვნენ თანამედროვე ტენდენციებს და ტრენდებს, მეორეს მხრივ კი, აკადემიურობა და პროფესიონალიზმი შეინარჩუნონ და ინფორმაციის გაფილტვრაში დაეხმარონ აუდიტორიას. ცრუ ინფორმაციის გავრცელება ერთ-ერთი მთავარი პრობლემაა, რაზეც უკვე აქტიურდ მსჯელობენ მედიაპროფესიონალები და სახელმძღვანელოების შედგენაზეც დაიწყეს მუშაობა. სულ ახლახანს „იუნესკოს“ დახმარებით ამ თემაზე წიგნი გამოიცა, რომელიც ძალიან დროული და საჭირო რესურსია ციფრულ ერაში მომუშავე პრაქტიკოსი ჟურნალისტებისა და ჟურნალისტიკის მასწავლებელთათვის.

ბოლო რამდენიმე წლის განმავლობაში განვითარებულმა მოვლენებმა ჟურნალისტიკა დიდი გამოწვევების წინაშე დააყენა. სხვადასხვა ფაქტორების ერთობლიობა კომუნიკაციების ლანდშაფტს სრულიად ცვლის და ჟურნალისტიკის ხარისხზე, სანდოობასა და გავლენაზე შეკითხვებს აჩენს. არსებობს ორგანიზებული კამპანიები, რომლებიც სიცრუის ტირაჟირებაზე მუშაობენ და დეზინფორმაციას, მისინფორმაციას ან მალ-ინფორმაციას ავრცელებენ საზოგადოებაში. ამ ყველაფერს კი ადამიანები ხშირად გაუცნობიერებლად აზიარებენ სოციალურ მედიაში.
  • დეზინფორმაცია: ინფორმაცია, რომელიც ყალბია და განგებ არის შექმნილი, რომ კონკრეტულ პიროვნებას, სოციალურ ჯგუფს, ორგანიზაციას ან ქვეყანას ზიანი მიაყენოს.
  • მისინფორმაცია: ინფორმაცია, რომელიც ასევე ტყუილია, მაგრამ მისი მიზანი ზიანის მიყენება არ არის.
  • მალ-ინფორმაცია: ინფორმაცია, რომელიც დაფუძნებულია რეალობაზე და გამოიყენება პიროვნების, სოციალურ ჯგუფის, ორგანიზაციის ან ქვეყნისთვის ზიანის მისაყენებლად.
დეზინფორმაციასთან ბრძოლის ექსპერტების მიერ დაწერილი წიგნი ჟურნალისტიკის ბუნებას იკვლევს და ცდილობს მოდულებით ამოხსნას, რატომ არის ნდობა მნიშვნელოვანი; პუბლიკაციაში ნახავთ კრიტიკულ მსჯელობას იმაზე, თუ როგორ გახდნენ ტექნოლოგია და სოციალური პლატფორმები საინფორმაციო უწესრიგობის ერთგვარი მილსადენები, გაეცნობით როგორ შეიძლება დეზინფორმაციასა და მისინფორმაციასთან დაპირისპირება მედია და საინფორმაციო წიგნიერების საშუალებით და რატომ არის ფაქტების გადამოწმება და სოციალური მედიის ვერიფიკაცია მნიშვნელოვანი, რომ ონლაინ სივრცე ბოროტად არ გამოიყენონ.

ეს უმნიშვნელოვანესი გამოცემაა და სახელმძღვანელოდ უნდა იქცეს მათთვის, ვინც ჟურნალისტიკას ასწავლის ან პრაქტიკოსი ჟურნალისტი და რედაქტორია და ინფორმაციის მოხმარების და გავრცელების საკითხით არის დაინტერესებული. წიგნში მათთვის საინტერესო დეტალებს აღმოაჩენენ ასევე პოლიტიკური პარტიები, ჯანდაცვის პროფესიონალები, ბიზნესმენები, მეცნიერები, არჩევნების მონიტორები და სხვები.

წყარო - www.unesco.org

ავტორი : ნინო ჩიმაკაძე;
კომენტარი, რომელიც შეიცავს უხამსობას, დისკრედიტაციას, შეურაცხყოფას, ძალადობისკენ მოწოდებას, სიძულვილის ენას, კომერციული ხასიათის რეკლამას, წაიშლება საიტის ადმინისტრაციის მიერ

ასევე იხილეთ