საქართველო
კატეგორია - საქართველო
ქართული ტელემედიის ნაწილი პირდაპირ ეთერში მხოლოდ „უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ“ რუსული კანონის იურიდიულ საკითხთა კომიტეტზე განხილვას აჩვენებს, პარლამენტთან მიმდინარე აქციას კი - არა. 

რა ჰქვია ამ ტელევიზიების სპეციალურ ეთერს:

საზოგადოებრივი მაუწყებელი: „„უცხოური დაფინანსების გამჭვირვალობის შესახებ“ კანონპროექტის განხილვა“

იმედი: „გამჭვირვალობის შესახებ კანონპროექტის განხილვა“ 

რუსთავი 2: „გამჭვირვალობის კანონის განხილვა კომიტეტზე“

პარლამენტში რუსული კანონის საკომიტეტო განხილვას ონლაინ მედიის წარმომადგენლები ვერ ესწრებიან. მიზეზი საკანონმდებლო ორგანოს მიერ ამოქმედებული  უსაფრთხოების ყვითელი დონეა, რაც ვიზიტორების შეზღუდვას გულისხმობს.

პარლამენტის გუშინდელი განცხადებით, შეზღუდვა მხოლოდ ტელემაუწყებლების/ტელემედია საშუალებების აკრედიტებულ ჟურნალისტებს არ შეეხებოდათ.

ამ წუთებში რუსული კანონის განხილვის პარალელურად, პარლამენტან აქცია მიმდინარეობს. მას დამოუკიდებელი მედია ორგანიზაციების წარმომადგენლებიც უერთდებიან.

საპროტესტო აქცია დაგეგმილია 19:00 საათზეც. 

436358257-1049717076844598-321176575558611655-n
436361547-1049716963511276-4708331099460552343-n
436443231-1049717120177927-5160275679484423138-n
კატეგორია - საქართველო

2024 წლის 10 აპრილს მოსამართლე ზაალ მარუაშვილმა საქმეზე - ალექსანდრე ჭიკაიძე „ტელეკომპანია პირველისა“ და სოფო ნიაურის წინააღმდეგ, სათანადო მოპასუხედ  ჟურნალისტიც ცნო. 

შინაგან საქმეთა ყოფილი მინისტრი, ალექსანდრე ჭიკაიძე სასამართლოში წარდგენილი სარჩელით, მედიის მიერ გავრცელებული ინფორმაციის ცილისწამებად ცნობას და ტელევიზიისა და ჟურნალისტისგან 100,000 ლარის ოდენობით მორალური ზიანის ანაზღაურებას ითხოვს.

„მედიის ადვოკატირების კოალიციის“ განცხადებით, სასამართლოს მიერ ცილისწამების დავაზე ჟურნალისტის სათანადო მოპასუხედ ცნობა ცალსახად ეწინააღმდეგება „სიტყვისა და გამოხატვის თავისუფლების შესახებ“ საქართველოს კანონში არსებულ ჩანაწერს. კანონი ცალსახად ადგენს სათანადო მოპასუხეთა წრეს და განმარტავს, რომ „მედიაში ჟურნალისტის მიერ გამოქვეყნებულ ცილისწამებასთან დაკავშირებული სასამართლო დავისას მოპასუხეა მედიის მესაკუთრე“.

კოალიციისთვის, განსაკუთრებით შემაშფოთებელია ის გარემოება, რომ სასამართლოებმა არაერთ მსგავს საქმეზე კანონში არსებული ჩანაწერი უგულებელყვეს და ჟურნალისტები სათანადო მოპასუხეებად მიიჩნიეს. 

კოალიცია მოუწოდებს საერთო სასამართლოებს, იხელმძღვანელონ მედიისა და გამოხატვის თავისუფლების დაცვის მაღალი სტანდარტებით და გაითვალისწინონ კანონში არსებული ჩანაწერი ჟურნალისტების არასათანადო მოპასუხედ ცნობასთან დაკავშირებით.

 
კატეგორია - საქართველო
 
"ქართული ოცნების" ყოფილი დეპუტატისა და მილიონერი ბიზნესმენის, შოთა შალელაშვილის მეუღლის ტელევიზიის განცხადებით:

„მას შემდეგ, რაც TV24-ის დამფუძნებელმა ტელეკომპანიის გახსნის შესახებ ღიად განაცხადა, ხელისუფლებამ დაიწყო მიზანმიმართული კამპანია ქართულ მედიასივრცეში ახალი, დამოუკიდებელი აქტორი შემოსვლის წინააღმდეგ. საქართველოს ხელისუფლება ყველა ღონეს ხმარობს ხელოვნური ბარიერის შესაქმნელად და ზღუდავს ტელეკომპანიის ბალანსზე არსებულ ლეგიტიმურ ფინანსურ რესურსებზე წვდომას, ეს კი აფერხებს TV24-ის ეთერში გასვლის პროცესს“.

ახალი ტელევიზია „ტვ 24“-ის ბაზაზე საცდელი მაუწყებლობის დაწყებას აპრილის ბოლოს გეგმავს. 

შალელაშვილის ოჯახის ტელევიზიის გენერალური დირექტორი ნანა ლეჟავა იქნება. საჯარო რეესტრმა ლეჟავას განცხადება მონაცემებში ცვლილების რეგისტრაციისთვის დღეს მიიღო. 
„ტვ 24“-ის განცხადებით, კი სარედაქციო ბირთვს ლეჟავასთან ერთად იმედა დარსალია და ირაკლი აბსანძე წარმოადგენს.

შოთა შალელაშვილის მეუღლის, ირა ფიჩხაძის კომპანია შპს „ნომი ინვესთმენთსა“ და ტელე-რადიოკომპანია „ტვ 24“-ის მფლობელ ვიქტორ მეძმარიაშვილს შორის ნასყიდობის ხელშეკრულება მიმდინარე წლის 29 იანვარს გაფორმდა. ფიჩხაძემ "ტვ 24" 50 000 აშშ დოლარად იყიდა. 

საჯარო რეესტრის ამონაწერის მიხედვით, ამ დრომდე ტელევიზიის დირექტორიც ირა ფიჩხაძე იყო. ახალი გენერალური დირექტორი, ნანა ლეჟავა კი „ტვ 24“-მდე ტელეკომპანია „იმედის“ საინფორმაციო სამსახურს უძღვებოდა.

შოთა შალელაშვილი საქართველოს IX მოწვევის პარლამენტის  წევრი „ქართული ოცნების" დემოკრატიული საქართველო“ პარტიული სიით გახდა. მან პარლამენტი 2019 წელს დატოვა. ამჯერად ის პარტიის - „თაობები საქართველოსთვის“ თავმჯდომარეა და საპარლამენტო არჩევნებში მონაწილეობას გეგმავს. 
 
 
 
კატეგორია - საქართველო
 
ხვალ, 15 აპრილს ონლაინ მედიის ჟურნალისტებს რუსული კანონის განხილვისას პარლამენტში არ შეუშვებენ. საკანონმდებლო ორგანომ უსაფრთხოების ყვითელი დონე აამოქმედა, რაც ვიზიტორების შეზღუდვას გულისხმობს. 

პარლამენტის განცხადებით, შეზღუდვა მხოლოდ ტელემაუწყებლების/ტელემედია საშუალებების აკრედიტებულ ჟურნალისტებს არ შეეხებათ. 

„აღნიშნული ღონისძიების მიზანია საქართველოს პარლამენტის სასახლეში სამუშაო და უსაფრთხო გარემოს უზრუნველყოფა“, - წერია განცხადებაში.

„ქართული ოცნების“ მიერ მეორედ ინიცირებული რუსული კანონის იურიდიულ საკითხთა კომიტეტში განხილვა სწორედ ხვალ, 10:00 საათზე იწყება. მოსმენის პარალელურად დაგეგმილია აქციაც. საპროტესტო აქცია დაანონსებულია 19:00 საათზეც.

რუსული კანონი „უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელ ორგანიზაციად“ დარეგისტრირებას იმ მედია ორგანიზაციებსაც ავალდებულებს, რომელთა წლიური შემოსავლის 20%-ზე მეტი უცხოეთიდანაა მიღებული. კანონის პროექტს აქტიურად სწორედ დამოუკიდებელი ონლაინ მედიის წარმომადგენლები აპროტესტებენ. 
 
 
 
კატეგორია - საქართველო
"ქართული ოცნების" ყოფილი დეპუტატისა და მილიონერი ბიზნესმენის, შოთა შალელაშვილის ცოლის ტელევიზიის გენერალური დირექტორი ნანა ლეჟავა იქნება. მონაცემებში ცვლილების რეგისტრაციისთვის საჯარო რეესტრში განცხადება უკვე მიღებულია. 

ახალი ტელევიზია „ტვ 24“-ის ბაზაზე  საცდელ მაუწყებლობას აპრილის ბოლოს დაიწყებს. 

შოთა შალელაშვილის თქმით, თითქმის, ყოველდღიურ ინფორმაციას ფლობს და მეუღლისგან იცის, რომ ტელევიზიას სახელი არ შეეცვლება და ამ ეტაპზე დაგეგმილი მხოლოდ სტრუქტურული და საკადრო ცვლილებებია. ის მეუღლის მიერ "ტვ 24"-ის ყიდვას საკუთარ პოლიტიკურ გეგმებსა და მოახლოებულ არჩევნებს არ უკავშირებს.
 
„პოლიტიკურ საქმიანობას, რა თქმა უნდა, არ უკავშირდება და კანონიც კრძალავს მაგრამ, ისე როგორ იქნება, რომ, ალბათ, სადღაც ინტერვიუებში გამოვჩნდებით და რაღაც, დღეს თუ საერთოდ არ გვაშუქებენ...ჩვენთვის დახურულია სივრცე, თუ ეს საშუალება გაჩნდება და ეს იქნება ლამაზად და არა გადამეტებულად და არ ვიქნებით ისეთი თვალში საცემი ყოველდღიურ რეჟიმში, რა თქმა უნდა, რაღაც ფორმით, ალბათ,  ჩვენც გამოვჩნდებით ტელევიზიაში“.

შალელაშვილის თქმით, ტელევიზიის მიმართ ინტერესი ოჯახს იმან გაუჩინდა, რომ „ჩვენ ინტერესი იმიტომ გვაქვს, დახშული ვართ პრინციპში, ჩვენ გვაქვს პრეტენზია ვიყოთ საუკეთესო პარტია“.

შალელაშვილი პირობას იძლევა, რომ „ჩემი პირადი მომსახურეობისთვის ტელევიზია არ იქნება და არც ჩემი მეუღლის პირადი მომსახურეობისათვის“.

„დამერწმუნეთ, სიტყვას გაძლევთ, რომ ბოროტად არ გამოვიყენებ. მე საერთოდ ბავშვობიდან მაქვს ობიექტურობის განცდა და ვერ ვიტან აი ზედმეტად პიარს, ზედმეტად დაუმსახურებლად გამოჩენას...ეს მე თვითონ ადამიანურად არ მახასიათებს, ამიტომ გპირდებით, რომ ჩვენი ტელევიზია იქნება ობიექტური, ხალხის სამსახურში და თუ ის დაკარგავს მის დანიშნულებას, რო ის ობიექტური იყოს, ჩემი მეუღლე მიიღებს გადაწყვეტილებას, რომ არ გააგრძელოს და ამით მორჩენა ეს“. 
 
შოთა შალელაშვილის მეუღლის, ირა ფიჩხაძის კომპანია შპს „ნომი ინვესთმენთსა“ და ტელე-რადიოკომპანია „ტვ 24“-ის მფლობელ ვიქტორ მეძმარიაშვილს შორის ნასყიდობის ხელშეკრულება მიმდინარე წლის 29 იანვარს გაფორმდა. ფიჩხაძემ "ტვ 24" 50 000 აშშ დოლარად იყიდა. 

საჯარო რეესტრის ამონაწერის მიხედვით, ამ დრომდე ტელევიზიის დირექტორიც ირა ფიჩხაძე იყო. ახალი გენერალური დირექტორი, ნანა ლეჟავა კი „ტვ 24“-მდე ტელეკომპანია „იმედის“ საინფორმაციო სამსახურს უძღვებოდა.

შოთა შალელაშვილი საქართველოს IX მოწვევის პარლამენტის  წევრი „ქართული ოცნების" დემოკრატიული საქართველო“ პარტიული სიით გახდა. მან პარლამენტი 2019 წელს დატოვა. ამჯერად ის პარტიის - „თაობები საქართველოსთვის“ თავმჯდომარეა და საპარლამენტო არჩევნებში მონაწილეობას გეგმავს. 

 
საჯარო რეესტრის ეროვნულ სააგენტოში განცხადების მიღების ბარათი:
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=7c9JthgWNnAMXazKP2jf0K0hSzsFra5G5SVu2PhxnCO[L[9KO0S]5LknDWrYtl50 
 
კატეგორია - საქართველო


ქართული ოცნების ყოფილი დეპუტატისა და მილიონერი ბიზნესმენის, შოთა შალელაშვილის ცოლის ტელევიზიის გენერალური დირექტორი ნანა ლეჟავა იქნება. მონაცემებში ცვლილების რეგისტრაციისთვის საჯარო რეესტრმა ლეჟავას განცხადება უკვე მიიღო.
ახალი ტელევიზია „ტვ 24“-ის ბაზაზე საცდელ მაუწყებლობას აპრილის ბოლოს დაიწყებს.
შოთა შალელაშვილის მეუღლის, ირა ფიჩხაძის კომპანია შპს „ნომი ინვესთმენთსა“ და ტელე-რადიოკომპანია „ტვ 24“-ის მფლობელ ვიქტორ მეძმარიაშვილს შორის ნასყიდობის ხელშეკრულება მიმდინარე წლის 29 იანვარს გაფორმდა. ფიჩხაძემ "ტვ 24" 50 000 აშშ დოლარად იყიდა.
საჯარო რეესტრის ამონაწერის მიხედვით, ამ დრომდე ტელევიზიის დირექტორიც ირა ფიჩხაძე იყო. ახალი გენერალური დირექტორი, ნანა ლეჟავა კი „ტვ 24“-მდე ტელეკომპანია „იმედის“ საინფორმაციო სამსახურს უძღვებოდა.
შოთა შალელაშვილი საქართველოს IX მოწვევის პარლამენტის წევრი „ქართული ოცნების" დემოკრატიული საქართველო“ პარტიული სიით გახდა. მან პარლამენტი 2019 წელს დატოვა. ამჯერად ის პარტიის - „თაობები საქართველოსთვის“ თავმჯდომარეა და საპარლამენტო არჩევნებში მონაწილეობას გეგმავს.

საჯარო რეესტრის ეროვნულ სააგენტოში განცხადების მიღების ბარათი:
https://bs.napr.gov.ge/GetBlob?pid=400&bid=7c9JthgWNnAMXazKP2jf0K0hSzsFra5G5SVu2PhxnCO[L[9KO0S]5LknDWrYtl50

 
 
კატეგორია - საქართველო
„რა არის კიდევ საჭირო იმისთვის, რომ დაინახონ სიმართლე სასამართლოში?“ – „პირველი არხის“ ყოფილი თანამშრომლები
 
 
29 აპრილს ორი წელი გავა მას შემდეგ, რაც „საზოგადოებრივმა მაუწყებელმა“ გადაცემა „ახალი კვირის“ წამყვანი და 2 ჟურნალისტი სამსახურიდან გაათავისუფლა. ცენზურა და ე.წ. შავი სიები „საზოგადოებრივ მაუწყებელში“ - ეს ის საკითხებია, რომლებზე საუბარიც ჟურნალისტებმა გათავისუფლებამდე 2 თვით ადრე ხმამაღლა დაიწყეს. 

იმედა დარსალიას, თამთა ჯანაძისა და სოფო ზედელაშვილის გათავისუფლების მიზეზად პირველი არხის დირექტორმა, თინათინ ბერძენიშვილმა „საჯარო სივრცეში გავრცელებული დაუსაბუთებელი და ცრუ განცხადებები“ დაასახელა. ტელევიზიის ხელმძღვანელობამ მათი ბრალდებებიც უარყო.
 
ჟურნალისტებმა თბილისის საქალაქო სასამართლოს მალევე მიმართეს. 2022 წლიდან ისინი გათავისუფლების ბრძანების ბათილად ცნობას, პოზიციაზე აღდგენასა და განაცდურის ანაზღაურებას ითხოვენ. 

იმედა დარსალიას საქმე თბილისის საქალაქო სასამართლომ უკვე განიხილა და ჟურნალისტის სარჩელი არ დააკმაყოფილა. დარსალია სამართლებრივ დავას შემდგომ ინსტანციაში განაგრძობს. თბილისის სააპელაციო სასამართლოს პირველი სხდომა 19 აპრილს გაიმართება. განხილვის პროცესშია თამთა ჯანაძის საქმეც. თბილისის საქალაქო სასამართლოში მორიგი მოსამზადებელი სხდომა მაისშია ჩანიშნული. სოფო ზედელაშვილის საქმის განხილვა კი ჯერაც არ დაწყებულა.

„საზოგადოებრივ მაუწყებელში“ მათი მუშაობის გამოცდილებასა და მიმდინარე სასამართლო პროცესებზე „მედიაჩეკერი“ „ახალი კვირის“ ჟურნალისტებს ესაუბრა.

ინტერვიუს გამოქვეყნებამდე რედაქცია „პირველი არხის“ მთავარ პროდიუსერთან, ეკატერინე შონიასთან დაკავშირებასაც შეეცადა, თუმცა, მან ჩვენს ზარებს არ უპასუხა. ამ თემაზე კომენტარი არ გააკეთა კიდევ ერთმა პროდიუსერმა, თამარ გოგესაშვილმა. დაკავშირება ვერ მოხერხდება თინათინ ბერძენიშვილთანაც.
 
საუბარი ცენზურაზე
 
თამთა ჯანაძე გადაცემა „ახალი კვირის“ პოლიტიკური მიმართულების ჟურნალისტი იყო. როგორც ის „მედიაჩეკერთან“ ინტერვიუში ამბობს, „ცენზურის მწვავე მარწუხები იგრძნობოდა პოლიტიკურ სიუჟეტებთან დაკავშირებით“ .  

მედიაჩეკერის კითხვის საპასუხოდ, პირველად ყველაზე მკაფიოდ ეს როდის იგრძნო, ჯანაძე ამბობს: „მაგალითად 2018 წლის 2 დეკემბერს გასული სიუჟეტი - “გამაფრთხილებელი მანდატი” შემიძლია გავიხსენო. საპრეზიდენტო არჩევნები მოდიოდა და სალომე ზურაბიშვილის წინასაარჩევნო პერიოდი იყო. გავაკეთე სიუჟეტი, ჩავაბარე პროდიუსერს, ნინი კინწურაშვილს და მან მითხრა, რომ შემეძლო აღარ დავლოდებოდი გადაცემის დასრულებას და წავსულიყავი სახლში. ზუსტად მახსოვს ის მომენტი, სანაპიროზე ვიყავი, სახლში მივდიოდი მანქანით და ნინი კინწურაშვილმა დამირეკა. მითხრა - სასწრაფოდ დაბრუნდი უკან, ეკას შენს სიუჟეტთან დაკავშირებით რაღაც პრობლემები და შეკითხვები აქვსო.

ვბრუნდები სამსახურში და ვხედავ, რომ სამონტაჟოში ეკა შონია არის შემოსული და ნათია თოიძე (რომელიც ამ დროს „მოამბეში“ მუშაობდა და ჩვენთან არანაირი კავშირი არ ჰქონდა) და ისინი მემონტაჟეს უთითებენ, კონკრეტულად რა ნაწილი უნდა ამოჭრას ჩემი სიუჟეტიდან. მე როდესაც დავინტერესდი და ვიკითხე, რა ხდება-თქო, მითხრეს, რომ ეს ყველაფერი იყო სისულელე და ეს რეპორტაჟი იყო ძალიან დიდი. მითხრეს, რესპოდენტები ერთსა და იმავეს იმეორებენო. ეკა შონია იყო ერთპიროვნული გადაწყვეტილებების მიმღები პირი, რომელიც ამბობდა, მე მინდა ასე. მე ვთვლი ასე და ეს გასაჩივრებას არ ექვემდებარება.
 
მან მითხრა, რომ საერთოდ არ აინტერესებდა ჩემი აზრი, მითხრა ისიც, რომ დიდი სისულელე გავაკეთე და ამოჭრა სიუჟეტიდან „ცენტრალური საარჩევნო კომისიის“ ის მონაცემები, სადაც საუბარი იყო იმაზე თუ რამდენი ამომრჩეველი დაკარგა ცხრა წლის განმავლობაში “ერთიანმა ნაციონალურმა მოძრაობამ” და ასევე იმაზე, რომ “ქართულმა ოცნებამ” პრაქტიკულად იმდენივე ამომრჩეველი დაკარგა ექვს წელიწადში. ეს მონაცემენი იყო გრაფიკულად ჩასმული სიუჟეტში და ასევე იყო ჩემი ტექსტი, კრიტიკული ტექსტი ხელისუფლებისთვის. გარდა ამისა, სიუჟეტიდან ამოიღეს კოტე ჩოკორაიას, რამაზ საყვარელიძის და ერთ-ერთი სტუდენტი გოგონას სიტყვები, რომლებიც ასევე კრიტიკული იყო ხელისუფლების მიმართ“.
 
მაშინ, როგორც ჟურნალისტი ჰყვება, მენეჯმენტმა მისი სიუჟეტის შემოკლების მიზეზად დიდი ქრონომეტრაჟი დაასახელა. ჯანაძის თქმით კი, მასალიდან მხოლოდ ხელისუფლების მიმართ კრიტიკული შინაარსის მქონე ნაწილები ამოიღო. 

„ამის შემდეგ დრო და დრო იყო ისეთი სიუჟეტები, როცა მეუბნებოდნენ, რომ ხელისუფლების მიმართ კრიტიკული ინტერვიუები, კრიტიკული განწყობები ან შემერბლინებინა, ან საერთოდ ამომეღო. ამასთან დაკავშირებით მიწევდა ხოლმე კამათი“.

თამთა ჯანაძის საქმის მოსამზადებელ სხდომაზე, რომელიც წინა კვირაში გაიმართა, ეკატერინე შონიაც გამოიკითხა. მისი თქმით, საერთოდ ჯანაძის რეპორტაჟების შინაარსი კარგად არ ახსოვს, ჟურნალისტების ბრალდებებზე საპასუხოდ კი მან რამდენჯერმე თქვა, რომ დეტალები არ ახსოვს.
 
თამთა ჯანაძემ გაიხსენა სიუჟეტიც „ჩრდილოვან კაბინეტთან“ დაკავშირებით, რომელიც ეთერში არ გაუშვეს. მისი თქმით, მასალისთვის ნიკა მელია ჩაწერა, რომელმაც, როგორც ჯანაძე აცხადებს, უთხრა, რომ აზრი არ ჰქონდა მის ჩაწერას, რადგან ეთერში მაინც არ გააშვებინებდნენ და ასეც მოხდა. 

„მე ვუთხარი, აბა, კვირას საღამოს, 9 საათზე დაგველოდეთ და ვნახოთ ერთი, თუ არ გამაშვებინებენ-თქო. შაბათია, სიუჟეტის მონტაჟი უნდა დავიწყო და ახალი პროდიუსერი - თამარ გოგესაშვილი მირეკავს და მეუბნება, რომ ჩემი სიუჟეტი აღარ გავა ეთერში“...მე მაშინ ეს გავაპროტესტე და მთავარ პროდიუსერს ვუთხარი, რომ როდესაც მთავარი პოლიტიკური მოვლენის ამოღება ხდება კვირის ანალიტიკური გადაცემიდან, ეს ნიშნავს ორ რაღაცას: არაპროფესიონალიზმს ან ცენზურას და ვუთხარი, თავად აირჩიე ამ ორიდან რომელი ხარ-თქო“.

თამთა ჯანაძემ სასამართლოზე მტკიცებულების სახით წარადგინა ეკატერინე შონიასა და ერთ-ერთ ჟურნალისტის შორის მიმოწერაც, სადაც კოლეგა პროდიუსერს ეკითხება, გააშვებინებენ თუ არა კონკრეტულ სიუჟეტს ეთერში.

ფოტო

როგორც ჯანაძე ამბობს, სასამართლო პროცესზე ამასთან დაკავშირებით კითხვა: თუ ვის გულისხმობდა ჟურნალისტი, ვისთვის უნდა ეთხოვა მას უფლება, რომ რეპორტაჟი ეთერში გაეშვა და ხომ არ იყო ეს ხელისუფლების წარმომადგენელი,   შონიასაც დაუსვა. მან კი უპასუხა, რომ არ იცოდა, ჟურნალისტი ვის გულისხმობდა.

მედიაჩეკერი: თქვენი აზრით, რატომ იცოდა ამ ჟურნალისტმა, რომ “ვიღაც” აკონტროლებდა, რა გადიოდა ეთერში და რა არა. ისიც, რომ პროდიუსერს მასთან უნდა შეეთანხმებინა სადავო სიუჟეტები და რატომ არ იცოდით თქვენ ამის შესახებ? გაგჩენიათ იგივე კითხვა და გიკითხავთ პროდიუსერისთვის?

თამთა ჯანაძე: „რომ არ გვიკითხავს, მაგიტომ არ გვაქვს დღეს სამსახური „საზოგადოებრივ მაუწყებელში“. (იცინის)

ეკა შონიასთან დაკავშირებულ გამოცდილებს გვიზიარებს სოფო ზედელაშვილიც: „მეც მქონია შემთხვევა, როცა ინდივიდუალურად ჩემთან არჩევდა თემას ბავშვების შიმშილთან დაკავშირებით, მაგალითად. ეს თემა განსაკუთრებით არ მოეწონა, არ შიმშილობენ ბავშვები საქართველოშიო - ეს იყო მისი პასუხი. სხვადასხვანაირი ურთიერთობა ჰქონდათ ჟურნალისტებთან. მე აზრადაც არ მომივიდოდა მეკითხა, ამას გაგვაშვებინებენ თუ არა-თქო. მე ჩემს თემაზე ვამტკიცებდი, რომ პრობლემური იყო და საჭირო“. 

ზედელაშვილმა „მედიაჩეკერთან“ ინტერვიუში გაიხსენა, თუ როგორი რეაქცია მოჰყვა თამთა ჯანაძის ფეისბუქ სტატუსს, რომელიც მან 2021 წლის 11 ნოემბერს მიხელ სააკაშვილის კადრების გავრცელების შემდეგ საკუთარ გვერდზე დაწერა. 

„უცბად დაგვიბარა[შონიამ], შემოდით ოთახშიო, ასე იცოდა ხოლმე…უმეტესობას თამთას სტატუსი ნანახი არ გვქონდა და გვეკითხება, თუ ნახეთ თამთა ჯანაძის სტატუსიო, ესე დაწერა ეს ხელისუფლება უნდა წავიდესო, თამთა ჯანაძე პოლიტიკაზე სიუჟეტს აღარ გააკეთებსო“.

როგორც ჯანაძე იხსენებს, ის სამი კვირის განმავლობაში მართლაც სიუჟეტის გარეშე იყო: „მთავაზობდნენ მსუბუქ თემებს და მე უარს ვამბობდი, ვეუბნებოდი არ არის ჩემი თემა-თქო. სამი კვირა ვიყავი უსაქმოდ და შემდეგ გიორგი გვიმრაძის გადაწყვეტილებით, მომცეს პოლიტიკური სიუჟეტი. ის ხანდახან ესწრებოდა ხოლმე თემების გადანაწილების დროს და მისი გადაწყვეტილებით მომცეს პოლიტიკური სიუჟეტი. ეკა შონია არ შეწინააღმდეგებია. ეკა შონიამ მომწერა კიდეც სოციალურ ქსელში ჩემს სტატუსთან დაკავშირებით. ამის მტკიცებულებაც (სქრინიც) არსებობს. მწერდა, გულშემატკივრის როლიდან შენი საუბარი შენთვის შეინახე. მიშას გულშემატკივარი თუ ხარ, გულში დაიმარხეო“.
 
 
სოფო ზედელაშვილი: „ეს ამბავი და პოლიტიკიდან ჩამოშორება, თითქოს, ამით დამთავრდა, გიორგი გვიმრაძემ რომ დაავალა თამთას, სიუჟეტი გააკეთე ამ თემაზეო, თუმცა, ამის შემდეგ მაინც უჭირდა ხოლმე თამთას, რადგან [თამარ]გოგესაშვილი ითავსებდა ძირითადად პოლიტიკის თემებს და ცდილობდნენ, თამთა საზოგადოებრივ თემებზე გადაერთოთ“.

იმედა დარსალია: „პოლიტიკის წამყვან ჟურნალისტს ანალიტიკურ გადაცემა “ახალ კვირაში” სიუჟეტი უნდა მოემზადებინა ბორდიურების პრობლემაზე ქალაქში. ეს რომ გავიგე ჭკუიდან გადავედი. ვუთხარი, ხალხო, თქვენ ნორმალურები ხართ საერთოდ, რას კადრულობთ-თქო“.

„მედიაჩეკერთან“ ინტერვიუში თამთა ჯანაძემ უპასუხა კითხვას, თუ როგორ შეაფასებდა არგუმენტს, რომ „პირველი არხიდან“ წასული ჟურნალისტები სამსახურს ძირითადად ხელისუფლების მიმართ კრიტიკულად განწყობილ ტელევიზიებში იწყებენ და მათი გათავისუფლების მიზეზიც, შესაძლოა, ოპოზიციისადმი ლოიალობა და არაობიექტურობა იყოს. ჯანაძემ „საზოგადოებრივი მაუწყებლიდან“ წასვლის შემდეგ შექმნილი ის ფინანსური და ოჯახური პრობლემები გაიხსენა, რაც მისმა უმუშევრობამ გამოიწვია. 
 
 
თამთა ჯანაძე: „მე შემიძლია ვთქვა, როგორ დაზარალდა ჩემი ოჯახი, როცა „საზოგადოებრივი მაუწყებლიდან“ გამომიშვეს… ის არგუმენტი რომ ეს მოლაპარაკებული იყო კრიტიკულ ტელევიზიასთან და აღარ ვიყავი ობიექტური, არარელევანტური ხდება, რადგან მე მთელი ერთი წელი ვიყავი უმუშევარი. ჩემი ქმარი ემიგრაციიდან რამდენიმე თვის დაბრუნებული იყო და ჩემი მდგომარეობიდან გამომდინარე, იმის გამო, რომ მე სამსახური დავკარგე და ფინანსური პრობლემები შეგვექმნა, ჩემი ქმარი იძულებული გახდა ისევ ემიგრაციაში წასულიყო. მე კი ჩემს შვილებთან ერთად აღმოვჩნდი აბსოლუტურად მარტო.  ზუსტად ვიცოდი, რა პრობლემები შეიძლება შექმნოდა ჩემს ოჯახს ჩემი სამსახურიდან წამოსვლით, თუმცა, ახლაც იმავეს გავაკეთებდი. იმიტომ, რომ თუ ადამიანებმა დისკომფორტი არ შეიქმნეს, სინდისის სასარგებლოდ, მართლა არასდროს არაფერი გვეშველება. ცოტა იდეალისტურად კი ჩანს, ახლა რასაც ვამბობ, მაგრამ იდეალისტი ვარ, იდიოტი - არა და გადასარევად მქონდა გაცნობიერებული, რა ბრძოლაშიც შევდიოდი“.

„ახალი კვირის“ წამყვანმა იმედა დარსალიამ „მედიაჩეკერთან“ ინტერვიუში სიუჟეტი - „ალტ-ინფოს სახიფათო იდეოლოგია“ გაიხსენა. როგორც დარსალია ამბობს, მასზე ჟურნალისტი 6 თვის განმავლობაში მუშაობდა, ეთერში გასვლა კი ბევრჯერ, სხვადასხვა მიზეზის გამო, გადაიდო. სიუჟეტის გადაცემაში მოხვედრიდან 1 თვის შემდეგ კი „ახალი კვირა“ დაიხურა.

„მუქარები წამოვიდა ჩვენ მიმართ. მუქარები ჩვენ მიმართ წამოვიდა იმავე ღამეს, როცა “ალტ ინფოზე” სიუჟეტი გავუშვით ეთერში. “ალტ ინფოს” ლიდერებმა ფეისბუქზე დაწერეს და ზუსტად ერთ თვეში „საზოგადოებრივმა მაუწყებელმა“ ზუსტად აასრულა ეს მუქარები. მუქარები იყო შემდეგი: გაგვაქრობდნენ ჩვენი პროფესიიდან და დახურავდნენ გადაცემას, ერთიც და მეორეც შეასრულეს. მეტი რა უნდა გაეკეთებინათ? ხო არ მოგვკლავდნენ?“

„მედიაჩეკერის“ კითხვაზე - უკავშირებს თუ არა “ალტ ინფოზე” სიუჟეტის ეთერში გასვლას და გადაცემის დახურვას ერთმანეთს, დარსალია ამბობს: „ჩვენ ვყვებით ფაქტებს. ეს დამთხვევაა თუ რეალობა მე არ ვიცი, მაგრამ ეს არის ფაქტი. “ალტ ინფოს” ლიდერები, რომლებზეც ჩვენ რეპორტაჟი მოვამზადეთ და ეს იყო ძალიან სერიოზული სიუჟეტი, იმავე ღამეს დაგვემუქრნენ და ზუსტად ერთ თვეში „საზოგადოებრივმა მაუწყებელმა“ დახურა ერთ-ერთი ყველაზე კრიტიკული გადაცემა. სწორედ ის გადაცემა, სადაც “ალტ ინფოზე” რეპორტაჟი გავიდა და თან ზუსტად ის გააკეთეს, რასაც “ალტ ინფოს” ლიდერები გვპირდებოდნენ“.

სოფო ზედელაშვილის თქმით, კი „ძალიან ცუდად დაემთხვა. რთულია პირდაპირი კავშირის დამტკიცება, თუმცა ეჭვის საფუძველს ნამდვილად იძლევა“.

შეგახსენებთ, რომ სიუჟეტის ავტორი, ქეთი თუთბერიძე 2021 წლის 24 დეკემბერს „კონსერვატიული მოძრაობის“ მიერ სახალხო დამცველის ოფისის წინ გამართულ აქციაზე თავდასხმის ობიექტი გახდა. მაშინ არასამთავრობო ორგანიზაციამ - „კოალიცია მედიის ადვოკატირებისთვის“ აღნიშნა, რომ ჟურნალისტის შევიწროების ერთ-ერთ მიზეზად მის მიერ მომზადებული მასალა „ალტ-ინფოს სახიფათო იდეოლოგია“ სახელდება. ორგანიზაციის განცხადებით, ქეთი თუთბერიძის მიმართ მუქარის შემცველი განცხადებებისა და შევიწროების ფაქტები რეალურ საფრთხეს შეიცავდა. 
 
 
კითხვები საზოგადოებრივი მაუწყებლის რეპუტაციაზე
 
თამთა ჯანაძე: „გვეუბნებიან, რომ გადაცემის დახურვის შემდეგ „საზოგადოებრივი მაუწყებლის“ რეპუტაციას შევეხეთ და როცა შიგნით ვიყავით, ამ ყველაფერზე თვალს ვხუჭავდით. რეალურად ეს ასე არ იყო. ჩვენ ვიბრძოდით ყველა შესაძლო ხერხით“.

ჟურნალისტები „მედიაჩეკერთან“ ინტერვიუში „ახალი კვირის“ წამყვანის, იმედა დარსალიას განცხადების შემდეგ განვითარებულ მოვლენებს იხსენებენ. გადაცემის ფორმატის ცვლილებაზე ინფორმაციის გავრცელების შემდეგ, დარსალიამ განაცხადა, რომ რეორგანიზაცია მის წინააღმდეგ დაიგეგმა, რადგან ბოლო ორი წლის განმავლობაში ცენზურას ეწინააღმდეგებოდა. მან პირველად ახსენა ე.წ. შავი სიებიც. ეს განცხადება მალავე დაადასტურეს თამთა ჯანაძემ და სოფო ზედელაშვილმა.

თამთა ჯანაძე იხსენებს, რომ მათ გადაწყვეტილებას წინ „საზოგადოებრივ მაუწყებელში“ გამართული თათბირი უძღვოდა, რომელიც გენერალურმა დირექტორმა თინათინ ბერძენიშვილმა მოიწვია. 

თამთა ჯანაძე: „“ახალი კვირის” ჟურნალისტები ვიყავით და შემოიყვანა ეკა შონია, რომელთანაც უშუალოდ გვქონდა პრეტენზიები. ჯერ გაუგებარი იყო მისი ჩვენთან შემოყვანა, რადგან როდესაც ტელევიზიის ხელმძღვანელი იგებს ინფორმაციას იმასთან დაკავშირებით, რომ მისი ერთ-ერთი თანამშრომელი არის ცენზორის როლში, ამ შემთხვევაში, ბუნებრივია, დაპირისპირება რომ თავიდან აირიდო, ჯერ უნდა დაელაპარაკო ერთ მხარეს, შემდეგ - მეორე მხარეს და თუ სიმართლის გარკვევა არის მიზანი, სწორედ ასე გაარკვევს. თუმცა, ასე არ მოიქცა. მოიწვია თათბირი, შემოიყვანა გიორგი გვიმრაძე, ეკა შონია,  გადაცემის ყველა თანამშრომელი და მოგვიწყო სასამართლო პროცესი“.

როგორ იხსენებენ ჟურნალისტები თათბირს
 
სოფო ზედელაშვილი: „აბა რაშია ცენზურა, მომიყევით, დაახლოებით ეს ფორმა ჰქონდა ამ თათბირს“.
 
იმედა დარსალია: „ამ დროს მან ყველა დეტალი იცოდა, რადგან რამდენიმე დღით ადრე მე ვესაუბრე ამასთან დაკავშირებით“.
 
თამთა ჯანაძე: „თათბირზე გვითხრა, რომ ამ გადაცემამ უკვე თავი მოაბეზრა. გვეკითხებოდა, რა პრეტენზიები გვქონდა, რაში იყო პრობლემა. აბა, კარგად ამიხსენითო, ამბობდა. მე მართლა ვცადე ამეხსნა, მაგრამ ძალიან არაჯანსაღი სიტუაცია იყო. სიმართლის გარკვევა არავის არ უნდოდა. არავის აინტერესებდა. ეს იყო კომუნისტური თათბირი “ვინ გვარცხვენს?!” მისი მიზანი იყო ჩვენთვის თითის დაქნევა“.
 
სოფო ზედელაშვილი: „თამთამ დაიწყო მოყოლა, ეკა აწყვეტინებდა და აი ასე მიდიოდა თათბირი“.
 
თამთა ჯანაძე: „მე ვუთხარი, რომ ტყუილად ვიყავით, რადგან გადაცემა გაჩერდა, ჩვენ მიგვამაგრეს “მოამბეს”, რომელსაც თავისი გუნდი ჰყავს და ჩვენ უბრალოდ არაფერს ვაკეთებდით და ეს იყო შემაწუხებელი ჩვენთვის. ამის საპასუხოდ კი მივიღე: აა, არ მოგწონთ დასვენება? არ გინდათ დასვენება? დაიღალეთ? დაგასაქმებთ…არც შვებულება გექნებათ, არც ზაფხულში გაგიშვებთ არსად…ესე ძალიან გინდათ მუშაობა?. აი ასე ცინიკურად გვპასუხობდა თინა ბერძენიშვილი. იმდენად არაჯანსაღი სიტუაცია და დამოკიდებულება იყო, ერთ-ერთი ჟურნალისტი ცუდად გახდა. პანიკური შეტევა დაეწყო და გავიდა თათბირიდან“.
 
იმედა დარსალია: „თინათინ ბერძენიშვილი ტიპური ცენზორია“.
 
ხმამაღლა საუბრის გადაწყვეტილება
 
როგორც თამთა ჯანაძე იხსენებს, ამ თათბირიდან გამოსვლის შემდეგ მიიღეს გადაწყვეტილება, რომ: „მაყურებელი, რომლის წინაშეც ჩვენ თავს ვალდებულებად ვთვლიდით, ჩაგვეყენებინა საქმის კურსში, რა ხდებოდა რეალურად „საზოგადოებრივ მაუწყებელში“.

სოფო ზედელაშვილი: „ერთ დღეში თუ ორ დღეში მე და თამთამ იმედას ნაამბობი დავადასტურეთ ჩვენი წერილობითი განცხადებით. იმ დღეს, უფრო სწორედ ღამეს, ეკა შონიამ  ღამის პირველ საათზე მოაწყო თათბირი, დაიბარა ჟურნალისტები და მოსთხოვა ხელი მოეწერათ საბუთზე, სადაც ადასტურებდნენ, რომ გადაცემაში ცენზურა არ ყოფილა და ჩვენი ნათქვამი ტყუილი იყო. ორი ჟურნალისტი იყო მხოლოდ, რომლებმაც ხელი არ მოაწერეს. ისინი ჩვენ არ შემოგვიერთდნენ, თუმცა, არც ხელი  მოაწერეს. ერთი გიორგი მანჯავიძე იყო და მეორე ქეთი თუთბერიძე“.
 
უკვე 19 თებერვალს „პირველი არხის“ ვებ გვერდზე გამოქვეყნდა გადაცემა „ახალი კვირის“ განცხადება, სადაც ჟურნალისტები გავრცელებულ მოსაზრებას გადაცემაში ცენზურის არსებობის შესახებ უარყოფენ. აღსანიშნავია, რომ განცხადების გამოქვეყნების დროდ 00 სათი და 42 წუთია მითითებული. 

 
იმედა დარსალია: „ამის შემდეგ „საზოგადოებრივი მაუწყებლის“ ოფიციალური განცხადებაც გაავრცელეს. იმ ორი განცხადების შემდეგ, ერთი თვის მერე გაახსენდათ, რომ კომისია უნდა შეექმნათ და კომისიის გარეშე არ შეიძლებოდა ჩვენი დადანაშაულება. ჯერ ხომ კომისიას უნდა გამოეკვლია, რა და როგორ მოხდა. ეს გვიან გაახსენდათ, მიხვდნენ, რომ სისულელე გააკეთეს. კომისია რას დაწერდა, ყველამ კარგად ვიცით და ზუსტად სიტყვასიტყვით გაიმეორეს სასამართლოზე“.

სოფო ზედელაშვილი: „ისე გვიმეორებდნენ რეპუტაცია, რეპუტაციაო, თითქოს, ჟურნალისტისთვის სიმართლეზე მაღალი ღირებულება რამე იყოს“.
 
სამუშაო გარემო ცენზურაზე ხმამაღლა საუბრის შემდეგ
 
ჟურნალისტები „მედიაჩეკერთან“ იმ გარემოზეც საუბრობენ, თუ რა პირობებში უწევდათ მაშ მუშაობა თებერვალში გაკეთებული განცხადებებიდან აპრილამდე, როდესაც ისინი საზოგადოებრივმა მაუწყებელმა სამსახურიდან გაათავისუფლა.

სოფო ზედელაშვილი: „სანამ სამსახურიდან გაგვიშვებდნენ, ერთი თვე დავდიოდით. ამ პერიოდში საერთოდ არ გვაძლევდნენ საქმეს. არ გვავალებდნენ სიუჟეტებს. ვიღაცეები თავს გვესხმოდნენ კივილით“. 

თამთა ჯანაძე: „იმიტომ დავდიოდით, რომ არ ეთქვათ დისციპლინის დარღვევისთვის გაგათავისუფლეთო. ვინც ჩვენთან ერთად იყო, მათ შეურაცხყოფას აყენებდნენ: ყველას, ვინც ბუფეტში ჩვენს მაგიდასთან დაჯდებოდა, ვინც მოგვესალმებოდა, ვინც მოგვიკითხავდა. ძალიან სამარცხვინო იყო ეს ყველაფერი...ძალიან ბევრი შემთხვევა იყო ისეთი, როცა მოგვაძახებდნენ, როგორ არ გრცხვენიათ! ხან დერეფანში გვეძახდნენ. ხან ბუფეტში. ხან ოთახში გვივარდებოდნენ. იყო საქმის გარჩევები...გვამუნათებდნენ. რეალურად გულის სიღრმეში ხომ ყველამ იცოდა, რომ ეს სიმართლეა. ხომ ყველამ იცის რომ სიმართლეს ვამბობთ და სიმართლისთვის ვიბრძვით. ხომ ყველამ ვიცით, რომ ხელისუფლების გავლენები „საზოგადოებრივ მაუწყებელზე“ აშკარაა“.
 
სოფო ზედელაშვილი: „სანიმუშოდ დაგვსაჯეს ამით. აჩვენეს ყველას, რომ თუ ვინმე კიდევ გაბედავს, რამე ხმამაღლა თქვას, აი რას ვუზამთ“.
ჟურნალისტებმა სასამართლოს ორივე ინსტანციაში მიმდინარე პროცესებიც შეაფასეს და ქართულ სასამართლოში სამართლის პოვნის იმედი გამოთქვეს. 
 
თამთა ჯანაძე: „როცა წამყვანი და ოთხი წამყვანი ჟურნალისტი ამბობს ერთსა და იმავეს. როდესაც არსებობს ამის დამადასტურებელი ფაქტები, თუნდაც მიმოწერის ფოტოსურათები. როცა არსებობს დაჩეხილი რეპორტაჟები, აი რა არის კიდევ საჭირო, რომ სასამართლომ ცენზურა დაინახოს. ცენზორი ხომ არასდროს  იტყვის, რომ ცენზორია? ცენზურა ყოველთვის ან რედაქტირებით, ან სამუშაო პროცესით ან ქრონომეტრაჟით იფუთება. რა არის კიდევ საჭირო იმისთვის, რომ დაინახონ სიმართლე სასამართლოში?“
 
„საზოგადოებრივი მაუწყებლის“ ყოფილი თანამშრომლების თქმით, ძალიან გაუხარდებათ, თუ სტრასბურგის სასამართლოსთვის მიმართვა არ დასჭირდებათ.

თამთა ჯანაძე: „ხელისუფლებას არანაირად არ აწყობს, რომ „საზოგადოებრივ მაუწყებელში“ ცენზურის ფაქტი დაადასტუროს სასამართლომ, რადგან წინასაარჩევნო პერიოდია. შესაბამისად, მათ ხელთ არსებულ ყველა რესურს გამოიყენებს იმისთვის, რომ სასამართლო გადაწყვეტილება იყოს ისეთი, როგორიც მათ აწყობთ. თუმცა, ჩვენ ბრძოლას გავაგრძელებთ და ამ ბრძოლას მივიყვანთ ბოლომდე. თუ არ ვიბრძოლეთ, ბრძოლის გარეშე არაფერი გვეშველება. მე მაქვს იმის ამბიცია, რომ ჩემი შვილები არ გაიქცნენ და აქ იცხოვრონ. ამიტომ მზად ვარ, მე შევიქმნა დისკომფორტი, იმისათვის რომ შემდეგ ჩემს შვილებს არ ჰქონდეთ დისკომფორტი“. 
 
 
 
ავტორი: ანი არველაძე
კატეგორია - საქართველო
 
„ქუთაისიპოსტი“ რეგიონული მედია ორგანიზაციაა, რომელიც 2014 წელს დაფუძნდა. მისი მთლიანი ბიუჯეტი დონორი ორგანიზაციების მიერ არის დაფინანსებული. „კარგად მახსოვს, ხუთმა გოგომ დავიწყეთ თავიდან ნული თეთრით. საკუთარ ნივთებს ვყიდდით, რომ ინტერნეტის ფული მაინც დაგვეფარა. ცხადია, ასე დიდხანს ვერ გაგრძელდებოდა და დაფუძნებიდან 2 თვეში, ჩვენ უკვე მხარდაჭერა გამოგვიცხადა „ფონდი ღია საზოგადოება საქართველო“ და დაგვიფინანსა 4-თვიანი პროექტი. მას შემდეგ ჩვენ წყვეტა არ გვქონია და დღემდე ვარსებობთ სხვადასხვა დონორის დახმარებით“, - გვიყვება „ქუთაისიპოსტის“ რედაქტორი თეა ზიბზიბაძე. 

„ქუთაისიპოსტი“ მულტიმედია ფორმატით მუშაობს და არ არის მხოლოდ ახალ ამბებზე ორიენტირებული. მედია პლატფორმა ცდილობს, სიღრმისეულად იმუშავოს და იკვლიოს ყველა ის პრობლემა, რომელიც რეგიონის მოსახლეობას აწუხებს. ასევე, მონიტორინგი გაუწიოს ადგილობრივი ხელისუფლების საქმიანობას, თუ რამდენად სწორად იხარჯება პროექტებისთვის განკუთვნილი თანხა და რამდენად ხმარდება ის ადგილობრივი მოსახლეობის საჭიროებებს.   

„რაც დრო გადის, სულ უფრო იზრდება ნდობა ჩვენ მიმართ. მოქალაქეები ხედავენ, რომ საკითხს, რომელიც გავაშუქეთ, რეაგირება მოჰყვა, ამიტომ სისტემატურად მოგვმართავენ დახმარებისა და მათი პრობლემის გახმოვანებისთვის. ზუსტად ამაში ვხედავთ ჩვენს როლს, რომ არ გავჩერდეთ, ვიდრე ხელისუფლებას არ ვაიძულებთ, ის კონკრეტული საკითხი მოაგვაროს. როდესაც კრიტიკული მედიები გაქრება, პირველ რიგში, რიგით მოქალაქეს შეეხება ეს. მოქალაქე ვეღარ შეძლებს თავის დაცვას, მისი პრობლემის გახმოვანებას და მოგვარებას.

ბევრი ფიქრობს, რომ „რუსული კანონი“ მხოლოდ მედიებისა და სამოქალაქო საზოგადოების პრობლემაა. სინამდვილეში, ეს პირველ რიგში რიგითი ადამიანისა და ხალხის პრობლემაა, რომელიც ამ დამოუკიდებელი მედიების გარეშე დაუცველი დარჩება“, - ამბობს თეა ზიბზიბაძე. 

„ქუთაისიპოსტის“ საქმიანობის პერიოდში არაერთხელ მომხდარა, როდესაც სწორედ, მათი დახმარებით მოუგვარდა ამა თუ იმ მოქალაქესა თუ კონკრეტულ სოფელს სხვადასხვა პრობლემა. მაგალითად, წყალტუბოს სოფელ სორმონში მაცხოვრებლებს გზა 30 წელი არ ჰქონდათ. ამორტიზებული საფარის გამო, გადაადგილების პრობლემა განსაკუთრებით მწვავე წვიამიან ამინდში იყო. ადგილზე დროულად ვერ მიდიოდა სასწრაფო სამედიცინო დახმარებისა და სახანძრო/სამაშველო ბრიგადები. სწორედ, „ქუთაისიპოსტის“ მიერ ამ პრობლემის გაშუქებისა და გახმაურების შემდეგ, მოხდა სორმონში შიდა სასოფლო გზის რეაბილიტაცია.

„14 წელია, ამ სოფლის მცხოვრები ვარ და ძალიან დიდი პრობლემის წინაშე ვიყავით. ამორტიზებული, ცუდი გზა გვქონდა. წლების განმავლობაში იყო ბრძოლა და გვპირდებოდნენ, რომ გაკეთდებოდა. მაგრამ არანაირი შედეგი არ გამოიღო, სანამ ჩვენი პრობლემა არ მივიტანეთ ამ მედია საშუალებამდე [„ქუთაისიპოსტი“]. ამის შემდეგ, რამდენიმე თვეში დაიწყო გზის რეაბილიტაცია და გაკეთდა. ასეთი თავისუფალი მედია საშუალებები უნდა იყოს, რომ მივაწვდინოთ ხმა, ხალხის გულში ჩაწვდეს და გააკეთოს საქმე, როგორც ეს ჩვენ შემთხვევაში მოხდა“, - ამბობს სოფელ სორმონის მკვიდრი იზა ხუხია. 

"მედიაჩეკერის" კითხვაზე - რა იქნება კანონის მიღების შემთხვევაში და აპირებს თუ არა „ქუთაისიპოსტი“ "უცხო ქვეყნის ინტერესების გამტარებელ ორგანიზაციად" დარეგისტრირებას, თეა ზიბზიბაძე გვპასუხობს: „პირველ რიგში, არც მინდა დავუშვა, რომ ამ კანონს მიიღებენ. მაგრამ, თუ ასე მოხდა, ვერ წარმომიდგენია, რომ აგენტად მოვინათლოთ ჩვენი ნებით. ასეთ დროს ჯობია, არ დარეგისტრირდე და შენ თვითონ შეწყვიტო მუშაობა, ვიდრე გააგრძელო და ხელისუფლებამ აგენტი გეძახოს და სხვადასხვა ფორმით გაგაჩეროს“. 

თეა ზიბზიბაძის განმარტებით, აგენტად დარეგისტრირება, რომელსაც კანონის პროექტის მეორე ვერსიით, "უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელი" ჰქვია, საკუთარი თავისა და იმ დონორი ორგანიზაციების შეურაცხყოფაა, რომელიც მათ აფინანსებს.

„ ეს არის აღიარება, რომ ჩვენ ვიღაცის ინტერესებს ვატარებთ, რაც სინამდვილეს არ შეესაბამება. ეს არის ჩვენი სიკვდილი, მედია ორგანიზაციის დასამარება, ამიტომ ცხადია, ჯობს ჩვენ თვითონ გავჩერდეთ, ვიდრე ამ ფორმით გაგვაჩერონ".

როგორც "ქუთაისიპოსტის" რედაქტორი ამბობს, დღეს ყველაზე გამჭვირვალე სწორედ, მედია და სამოქალაქო სექტორია.

"როდესაც დონორი აცხადებს საგრანტო კონკურსს, ძალიან ვრცელი აღწერილობაა, თუ რა მიზანი აქვს გრანტის გაცემას. როდესაც ჩვენ ვწერთ პროექტებს, იქაც დეტალურად აღვწერთ, რის გაკეთებას ვაპირებთ და რა ხარჯით. როდესაც მასალას ვაქვეყნებთ, ვებ გვერდზეც დეტალურად წერია ინფორმაცია გრანტის მიზნისა და მისი შესრულების შესახებ. ამიტომ ცხადია, ამ კანონს არავითარი კავშირი არ აქვს გამჭვირვალობასთან. ეს არის კრიტიკული აზრის, კრიტიკული მედიისა და სამოქალაქო სექტორის გაჩუმების მცდელობა, რომელსაც იმედია, რომ ჩვენ არ დავუშვებთ“.


„უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ“ რუსული კანონის საკომიტეტო განხილვა ორშაბათს, 15 აპრილს გაიმართება. საკომიტეტო მოსმენის პარალელურად, თბილისში საპროტესტო აქციაა დაგეგმილი.

„ქართულმა ოცნებამ“ რუსული კანონი საკანონმდებლო ორგანოში მეორედ წარადგინა. ამჯერად კანონის პროექტში ტერმინი „უცხოური აგენტი“ ჩანაცვლდება ფრაზით - „უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელი ორგანიზაცია“. ტერმინში - „უცხოური ძალა“ კი იგულისხმება ისეთი ფონდი, ასოციაცია, კორპორაცია, კავშირი და ა.შ. რომელიც დაფუძნებულია უცხო სახელმწიფოს ან საერთაშორისო სამართლის საფუძველზე.

გასულ წელს მასობრივი საპროტესტო გამოსვლების ფონზე ხელისუფლებამ „რუსული კანონი“ უკან გაიწვია და მთელი წლის განმავლობაში ამტკიცებდა, რომ მას აღარ მიუბრუნდებოდა. მმართველი პარტია ამჯერად მისი მიღებას მიმდინარე სესიის ბოლომდე აანონსებს. რეგლამენტის თანახმად, კი საგაზაფხულო სესია ივნისის ბოლოს იხურება.
მმართველი პარტიის მიერ დარეგისტრირებული „რუსული კანონის“ პროექტის მიხედვით, „უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელ ორგანიზაციად“ მედიაგამოცემებიც მიიჩნევა. მათ საჯარო რეესტრში დარეგისტრირება კანონის მიღებიდან რამდენიმე თვეში მოუწევთ. თავის არიდება ან დადგენილ ვადაში საფინანსო დეკლარაციის არ წარდგენა კი გამოიწვევს ჯარიმას 25 000 ლარით. განსაზღვრულია სხვა ოდენობის ჯარიმებიც. 

„რუსული კანონი“ იძლევა პროექტით განსაზღვრული მოთხოვნების შესრულების მონიტორინგის შესაძლებლობასაც. მათ შორის ამის საფუძველი შეიძლება გახდეს იუსტიციის სამინისტროსთვის წარდგენილი განცხადება კონკრეტულ ორგანიზაციაზე სათანადო მინიშნებით. 

„უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელ ორგანიზაციად“ განისაზღვრება მედიასაშუალებები:
  - ისეთი არასამეწარმეო (არაკომერციული) იურიდიული პირი, [რომელიც არ არის დაფუძნებული ადმინისტრაციული ორგანოს მიერ] რომელმაც 1 წლის განმავლობაში შემოსავლის 20%-ზე მეტი საზღვარგარეთიდან მიიღო.
 
  - ისეთი მაუწყებელი, რომელმაც  1 წლის  შემოსავლის 20%-ზე მეტი საზღვარგარეთიდან მიიღო.
 
  - ისეთი იურიდიული პირი, რომელიც ერთპიროვნულად ან სხვასთან ერთად ფლობს ბეჭდურ მედია საშუალებას და 1 წლის შემოსავლის 20%-ზე მეტი საზღვარგარეთიდან მიიღო.
 
  - ისეთი იურიდიული პირი, რომელიც ერთპიროვნულად ან სხვასთან ერთად ფლობს ან/და იყენებს მასობრივი ინფორმაციის სახელმწიფო ენაზე გამავრცელებელი ინტერნეტსაშუალებისთვის განკუთვნილ ინტერნეტდომენს ან/და ინტერნეტჰოსტინგს და რომელმაც 1 წლის განმავლობაში  შემოსავლის 20%-ზე მეტი საზღვარგარეთიდან მიიღო.
 
კატეგორია - საქართველო

"უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ" რუსული კანონის საკომიტეტო განხილვა ორშაბათს, 15 აპრილს გაიმართება. საკომიტეტო მოსმენის პარალელურად, თბილისში საპროტესტო აქციაა დაგეგმილი. 

მმართველი პარტია ამჯერად რუსული კანონის მიღებას მიმდინარე სესიის ბოლომდე აანონსებს. რეგლამენტის თანახმად, კი საგაზაფხულო სესია ივნისის ბოლოს იხურება.

სახელმწიფო დამოუკიდებელ მედიაორგანიზაციებს „უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელ ორგანიზაციად“ რეგისტრაციას ავალდებულებს, თუკი მათი შემოსავლის 20 პროცენტზე მეტი უცხოეთიდანაა მიღებული. თავის არიდება ან დადგენილ ვადაში საფინანსო დეკლარაციის წარუდგენლობა გამოიწვევს ჯარიმას 25 000 ლარით. მონიტორინგის საფუძველი შეიძლება გახდეს იუსტიციის სამინისტროსთვის წარდგენილი განცხადებაც კონკრეტულ ორგანიზაციაზე სათანადო მინიშნებით.

რა საფრთხეს უქმნის რუსული კანონი დამოუკიდებელ მედიასა და საზოგადოებას? Mediachecker.ge-თან ამაზე დამოუკიდებელი მედია ორგანიზაციების წარმომადგენლები: ლიკა ზაკაშვილი, თაზო კუპრეიშვილი და ნინო რამიშვილი საუბრობენ.

კატეგორია - საქართველო
 
„სამხრეთის კარიბჭე“ ერთ-ერთი ის მედია გამოცემაა, რომელიც ხელისუფლების მიერ ხელმეორედ ინიცირებულ „უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ“ რუსულ კანონს აპროტესტებს და „უცხო ძალის ინტერესების გამტარებელ ორგანიზაციად“ დარეგისტრირებას არ აპირებს. 

Sknews.ge საინფორმაციო პორტალია სამცხე-ჯავახეთიდან, რომელიც გაზეთ „სამხრეთის კარიბჭეს“ ბაზაზე შეიქმნა. გაზეთის დაარსებას ხელი „ომისა და მშვიდობის გაშუქების ინსტიტუტმა“ (IWPR) შეუწყო. პორტალი კი „ფონდი ღია საზოგადოება -საქართველო“-ს ფინანსური მხარდაჭერით შეიქმნა. ვებ გვერდზე გამოქვეყნებული  ხედვის მიხედვით, Sknews.ge „მხარს უჭერს სამოქალაქო ინიციატივებს; ხელს უწყობს ახალგაზრდების გააქტიურებას; ამკვიდრებს რეგიონში სამოქალაქო ჟურნალისტიკას; ხელს უწყობს რეგიონის სომხურენოვანი მოსახლეობის ინფორმირებულობის გაზრდას და მათ ინტეგრირებას ქართულ საზოგადოებაში; ხელ უწყობს მოსახლეობის წინაშე ხელისუფლების ანგარიშვალდებულების გაზრდას და დემოკრატიული ღირებულებების დამკვიდრებას“.

„ქართული ოცნების“ „რუსული კანონი“ საფრთხეს სწორედ ისეთ დამოუკიდებელ მედია საშუალებებს უქმნის, რომლებიც უმეტესწილად საერთაშორისო დონორებისგან ფინანსდებიან. არსებობის პრობლემა ექმნებათ რეგიონულ მედიებსაც, რომლებსაც სხვა გამოწვევებიც უხვად აქვთ, არადა მათ რეგიონისა და მათი მაცხოვრებლებისთვის სასიცოცხლო მნიშვნელობა ენიჭებათ. 

როგორც „სამხრეთის კარიბჭის“ რედაქტორი, თინათინ ზაზაძე „მედიაჩეკერთან“ ინტერვიუში ამბობს, პორტალი სამცხე–ჯავახეთის მოსახლეობას ახალ ამბებს ამ დრომდე როგორც ქართულ, ისე სომხურ ენაზე აწვდის. sknews.ge-ის დონორები კი სხვადასხვა წლებში სხვადასხვა იყო, ძირითადად ,,დემოკრატიის ეროვნული ფონდი“ (NED) , „ფონდი ღია საზოგადოება -საქართველო“ და Deutsche Welle (DW) . ამჯერად, მათი დამფინანსებელი BBC MA და „ევროპის ფონდია“. თინათინ ზაზაძის განმარტებით, მათ მცირე სარეკლამო შემოსავალი აქვთ.

რეგიონისა და მისი მაცხოვრებლებისთვის “სამხრეთის კარიბჭის“ მნიშვნელობაზე კითხვის საპასუხოდ ზაზაძე ამბობს: „,,სამხრეთის კარიბჭე“ იყო რეგიონში პირველი ორენოვანი გაზეთი და მახსოვს ის დღეები, როცა სოფლებში ხდებოდა გავრცელება, დღითიდღე როგორ იზრდებოდა ხელმომწერთა რიცხვი. ყოველდღიურად ცალკე სოციალურ ქსელში მოგვდის წერილები დახმარების თხოვნით, ოფისში ყოველდღიურად გვაკითხავს მოსახლეობა, რაც ნიშანია იმისა, რომ მათ სჭირდებათ „სამხრეთის კარიბჭე“ და ისინი გვენდობიან“. მან ინტერვიუს დროს ჭელის მეჩეთთან დაკავშირებული ამბავიც გაიხსენა. 

„მედიაჩეკერთან“ ისაუბრა მისმა წინამძღარმა ჯამბულ აბულაძემაც: „„სამხრეთის კარიბჭე“ ჩვენთვის სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანი მედია პლატფორმაა. მასთან მჭიდრო ურთიერთობა გვაქვს 2013 წლიდან, ჭელის მინარეთის გარშემო განვითარებული მოვლენების შემდეგ. მაშინ „სამხრეთის კარიბჭე“ პირველი იყო, ვინც ეს ამბავი გაახმაურა და რომ არა ისინი, შესაძლებელია მოქმედება სულ სხვაგვარად, გაცილებით უფრო მძიმედ განვითარებულიყო. სახელმწიფოს შესაძლებელია, გაცილებით უფრო მეტი, ზედმეტი ძალა გამოეყენებინა. საერთოდ დამოუკიდებელი მედია პლატფორმების როლი ძალიან დიდია, ახლანდელი ადიგენის შემთხვევას გავიხსენებ, აქაც ეს მედიები რომ არ აშუქებდნენ ამგვარ შემთხვევებს, არავინ იცის რა იქნებოდა.“
 
როგორ აისახება რუსული კანონის მიღება „სამხრეთის კარიბჭეზე“?
 
 
თინათინ ზაზაძე, რედაქტორი: „დავიწყებ იმით, რომ დარეგისტრირებას არ ვაპირებთ, ეს არის ჩვენი გუნდის ერთსულოვანი გადაწყვეტილება. ვერ წარმომიდგენია გვერქვას „უცხოური ინტერესების გამტარებელი ორგანიზაცია“. 

წარმოიდგინეთ, ავდივართ მაღალმთიან სოფელში და იქ ხალხმა თავისი პრობლემების შესახებ უნდა მოგვიყვეს. ახლა დავსვამ კითხვას, რატომ უნდა გვენდონ ჩვენ უცხო ქვეყნის ინტერესების გამტარებლებს და გვესაუბრონ ქვეყანაში არსებულ პრობლემებზე?  შეიძლება ერთ წელში ამ კანონის შესახებ ვერ გაიგონ, მაგრამ მეორე, მესამე წელს ხომ ყველას ეცოდინება, რომ ჩვენ, ჟურნალისტები ვართ უცხო ქვეყნის ინტერესების გამტარებლები და თავიანთი ქვეყნის ინტერესებიდან გამომდინარე მოსახლეობა ჩაიკეტება.
 
 
ახლა როცა საჯარო სამსახურებიდან ვერ ვიღებთ საჯარო ინფორმაციას თვეობით, ძალიან უხერხულია ჩვენს გამჭირვალობაზე საუბარი, რადგან სულ მცირე ოთხი კანონი არეგულირებს არასამთავრობო სექტორისა და მედიის გამჭვირვალობას. 
 
ხელმოწერა ნიშნავს, ვეთანხმებით იმას, რასაც წლების განმავლობაში ვებრძვით და ვეწინააღმდეგებით. ჩვენი ფინანსები ისედაც გამჭვირვალეა, ამას ყოველთვიურად ამოწმებს არაერთი სახელმწიფო უწყება. 
 
არ დარეგისტრირების შემთხვევაში დავჯარიმდებით, რისი გადახდის საშუალებაც მედიას არ აქვს. საბოლოოდ, რედაქციის დაკეტვა მოგვიწევს, ხელისუფლების მიზანიც სწორედ ესაა. ჩაახშოს და გააქროს რეგიონში კრიტიკული აზრი.
 
ამ ვითარებაში ბუნებრივია ვეღარ შევძლებთ იმ ადამიანების დახმარებას, ვისთვისაც სასიცოცხლოდ მნიშვნელოვანია ჩვენი, დამოუკიდებელი და ობიექტური მედიის არსებობა.
 
ხელისუფლებამ ამისთვის მზადება დიდი ხნის წინ დაიწყო, კრიტიკული მედიისთვის ჩაიკეტა ყველა სახელმწიფო უწყება, ინფორმაციას ვერ ვიღებთ ვერც წერილობით გამოთხოვნის შემთხვევაში. მიზანმიმართული ცრუ კამპანიით ცდილობენ მოქალაქეები შეცდომაში შეიყვანონ“. 

„უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ“ რუსული კანონის საკომიტეტო განხილვა ორშაბათს, 15 აპრილს გაიმართება. საკომიტეტო მოსმენის პარალელურად, თბილისში საპროტესტო აქციაა დაგეგმილი.

„ქართულმა ოცნებამ“ რუსული კანონი საკანონმდებლო ორგანოში მეორედ წარადგინა. ამჯერად კანონის პროექტში ტერმინი „უცხოური აგენტი“ ჩანაცვლდება ფრაზით - „უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელი ორგანიზაცია“. ტერმინში - „უცხოური ძალა“ კი იგულისხმება ისეთი ფონდი, ასოციაცია, კორპორაცია, კავშირი და ა.შ. რომელიც დაფუძნებულია უცხო სახელმწიფოს ან საერთაშორისო სამართლის საფუძველზე.

გასულ წელს მასობრივი საპროტესტო გამოსვლების ფონზე ხელისუფლებამ „რუსული კანონი“ უკან გაიწვია და მთელი წლის განმავლობაში ამტკიცებდა, რომ მას აღარ მიუბრუნდებოდა. მმართველი პარტია ამჯერად მისი მიღებას მიმდინარე სესიის ბოლომდე აანონსებს. რეგლამენტის თანახმად, კი საგაზაფხულო სესია ივნისის ბოლოს იხურება.

მმართველი პარტიის მიერ დარეგისტრირებული „რუსული კანონის“ პროექტის მიხედვით, „უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელ ორგანიზაციად“ მედიაგამოცემებიც მიიჩნევა. მათ საჯარო რეესტრში დარეგისტრირება კანონის მიღებიდან რამდენიმე თვეში მოუწევთ. თავის არიდება ან დადგენილ ვადაში საფინანსო დეკლარაციის არ წარდგენა კი გამოიწვევს ჯარიმას 25 000 ლარით. განსაზღვრულია სხვა ოდენობის ჯარიმებიც. 

„რუსული კანონი“ იძლევა პროექტით განსაზღვრული მოთხოვნების შესრულების მონიტორინგის შესაძლებლობასაც. მათ შორის ამის საფუძველი შეიძლება გახდეს იუსტიციის სამინისტროსთვის წარდგენილი განცხადება კონკრეტულ ორგანიზაციაზე სათანადო მინიშნებით. 

„უცხოური ძალის ინტერესების გამტარებელ ორგანიზაციად“ განისაზღვრება მედიასაშუალებები:
  - ისეთი არასამეწარმეო (არაკომერციული) იურიდიული პირი, [რომელიც არ არის დაფუძნებული ადმინისტრაციული ორგანოს მიერ] რომელმაც 1 წლის განმავლობაში შემოსავლის 20%-ზე მეტი საზღვარგარეთიდან მიიღო.
 
  - ისეთი მაუწყებელი, რომელმაც  1 წლის  შემოსავლის 20%-ზე მეტი საზღვარგარეთიდან მიიღო.
 
  - ისეთი იურიდიული პირი, რომელიც ერთპიროვნულად ან სხვასთან ერთად ფლობს ბეჭდურ მედია საშუალებას და 1 წლის შემოსავლის 20%-ზე მეტი საზღვარგარეთიდან მიიღო.
 
  - ისეთი იურიდიული პირი, რომელიც ერთპიროვნულად ან სხვასთან ერთად ფლობს ან/და იყენებს მასობრივი ინფორმაციის სახელმწიფო ენაზე გამავრცელებელი ინტერნეტსაშუალებისთვის განკუთვნილ ინტერნეტდომენს ან/და ინტერნეტჰოსტინგს და რომელმაც 1 წლის განმავლობაში  შემოსავლის 20%-ზე მეტი საზღვარგარეთიდან მიიღო.
 
კატეგორია - საქართველო

● საზოგადოებრივ მაუწყებელმა გადაცემა „ახალი კვირის“ წამყვანი და 2 ჟურნალისტი სამსახურიდან 2 წლის წინ, 2022 წლის აპრილში გაათავისუფლა. 2 თვით ადრე მათ ცენზურისა და ე.წ. შავი სიების შესახებ ისაუბრეს.
● იმედა დარსალიამ, თამთა ჯანაძემ და სოფო ზედელაშვილმა თბილისის საქალაქო სასამართლოს მალევე მიმართეს. 2022 წლიდან ისინი გათავისუფლების ბრძანების ბათილად ცნობას, პოზიციაზე აღდგენასა და განაცდურის ანაზღაურებას ითხოვენ.
● საქალაქო სასამართლომ იმედა დარსალიას მოთხოვნა არ დააკმაყოფილა და დავა სააპელაციო სასამართლოში გრძელდება. პირველი სხდომა 19 აპრილს გაიმართება. მაისშია ჩანიშნული თამთა ჯანაძის საქმეზე საქალაქო სასამართლოს მომავალი სხდომაც. სოფო ზედელაშვილის საქმის განხილვა კი ჯერაც არ დაწყებულა. იხილეთ ვიდეო:

კატეგორია - საქართველო

5 აპრილს რუსული კანონის - ოფიციალური სახელწოდებით „უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ" პარლამენტში დაბრუნებას არაერთი საერთაშორისო პარტნიორი და ორგანიზაცია გამოეხმაურა. გაკეთებული განცხადებები და მათი აქცენტები ასეთია: 

 ● 22 ევროპარლამენტარი „უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ" რუსულ კანონს აკრიტიკებს და საერთო წერილით მიმართავს ევროკომისიას. მასში ნათქვამია, რომ ის საფრთხეს საქართველოს პროევროპულ გზას შეუქმნის. 

 ● აშშ-ს სახელმწიფო დეპარტამენტის სპიკერი მეთიუ მილერი რუსულ კანონთან დაკავშირებით კიდევ ერთ განცხადებას ავრცელებს: „ეს კანონი ძირს უთხრის საქართველოს ევროატლანტიკურ ინტეგრაციისადმი ერთგულებას და საქართველოს ევროპული გზიდან ჩამოცილების რისკის ქვეშ აყენებს“.  

 ● „საერთაშორისო დემოკრატიის კავშირი“ IDU, რომელიც 84 სრული და ასოცირებული წევრისა და 65 ქვეყნისგან შედგება საქართველოს ხელისუფლებას მოუწოდებს უარი თქვას რუსული კანონის მიღებაზე. IDU მემარჯვენე ცენტრისტული პოლიტიკური პარტიების საერთაშორისო ალიანსია.

 ● ჩეხეთის ელჩი საქართველოში პეტრ კუბერნატი სოციალურ ქსელში წერს:" „უცხოური ძალა“ ნამდვილად არ ჟღერს ძალიან მეგობრულად, იმის გათვალისწინებით, რომ ეს დახმარება პარტნიორი ქვეყნისგან მოდის“. 

 ● 12 ევროპული ქვეყანა (დიდი ბრიტანეთის, საფრანგეთის, გერმანიის, პოლონეთის, დანიის, ნორვეგიის, ჩეხეთის, ლიეტუვის, ლატვიის, ესტონეთის, იტალიისა და ირლანდიის პარლამენტების საგარეო საქმეთა კომიტეტების თავმჯდომარეები) საქართელოს მმართველ პარტიას მოუწოდებს პარლამენტიდან გაიწვიოს რუსული კანონი. 

 ● ნორვეგიის საგარეო საქმეთა სამინისტრო აცხადებს, რომ რუსული კანონის კვლავ ინიცირების გადაწყვეტილება ძირს გამოუთხრის მნიშვნელოვან ევროპულ ღირებულებებს. 

 ● ევროპის საბჭოს საპარლამენტო ასამბლეის მონიტორინგის თანამომხსენებლები საქართველოს საკითხებში: კლოდ კერნი (საფრანგეთი, ALDE)  და ედიტე ესტრელა (პორტუგალია, SOC) "ქართული ოცნების" მიერ რუსული კანონის ხელახლა ინიცირებას ეხმაურებიან. ისინი შეშფოთებას გამოთქვამენ და ხელისუფლებას მოუწოდებენ კანონპროექტი პარლამენტის დღის წესრგიიდან ამოიღოს.

 
"უცხოური გავლენის გამჭვირვალობის შესახებ" კანონპროექტის ხელმეორედ ინიცირების გამო შეშფოთებას გამოთქვამს საქართველოს სამოქალაქო საზოგადოება, არასამთავრობო სექტორი და დამოუკიდებელი მედიასაშუალებები და მას "რუსულ კანონს" უწოდებს. 

5 აპრილს "საზოგადოებრივი მაუწყებლის" მთავარი გამოშვებაც სწორედ ამ თემით იხსნება. „მოამბის“ წამყვანი თამთა სანიკიძე სიუჟეტის წარსადგენ ტექსტში ამბობს: „ხელისუფლებაზე საერთშორისო ზეწოლა იზრდება, ამერიკის სახელმწიფო დეპარტამენტი, ევროპული კანონმდებლები, ევროკავშირი, უცხოური გავლენების შესახებ ხელახლა ინიცირებული რეზონანსული კანონპროექტი ქვეყნის ფარგლებს გარეთაც მწვავე კრიტიკის სამიზნედ იქცა. უცხოური ოპარტნიორები მმართველ გუნდს ინიციატივის უკან გაწვევას სთხოვენ და შეფასებების დროს ტერმინ "რუსული კანონის" გამოყენებასაც აღარ ერიდებიან. მთავარი გზავნილია, რომ წარდგენილი პროექტი სამოქალაქო სექტორის საქმიანობას შეზღუდავს და ქვეყნის ევროინტეგრაციის პროცესს საფრთხეს შეუქმნის“. 

შემდეგ "მოამბის" წამყვანი ჟურნალისტ ნოდარ ჩაჩუას ასეთი კითხვით მიმართავს: „მოგესალმებით ნოდარ, უფრო კონკრეტულად რა წერია სადაო კანონპროექტში?“ მაყურებელს მოლოდინი უჩნდება, რომ ის წამყვანის ტექსტის ამ ნაწილსაც გამოეხმაურება და მისგან საერთაშორისო ზეწოლაზეც მოისმენს. თუმცა, ნოდარ ჩაჩუა ვრცელ მიმოხილვაში საერთაშორისო პარტნიორებისა და ორგანიზაციების განცხადებებს მხოლოდ გაკვრით ახსენებს:

„განცხადება გაავრცელა 12 ევროპული ქვეყნის საგარეო ურთიერთობების თავმჯდომარეებმაც. ისინი შეშფოთებას გამოხატავენ მსგავსი კანონპროექტის გამო და საქართველოს პარლამენტს მისი შეჩერებისკენ მოუწოდებენ. იგივე მოწოდებით გამოდის ჩრდილო ატლანტიკური ალიანსის გენერალური მდივანიც“.

ჟურნალისტი არ აკონკრეტებს არც ერთი განცხადების შინაარსს, არ ხდება მათი ვიზუალიზაცია და ამ თემის გაშუქებაც მხოლოდ ამ 3 წინადადებით შემოიფარგლება.

ნოდარ ჩაჩუას 10-წუთიანი  ჩართვა, თითქმის, მთლიანად სოციალურ ქსელში გავრცელებულ ბანერს ეხება. მასზე ის 4 პუნქტია ჩამოთვლილი, რომელიც განმარტავს თუ რატომ არის ეს კანონრპოექტი რუსული. ჩაჩუა ყველა პუნქტს ცალ-ცალკე განიხილავს და მას რუსეთში მოქმედი კანონის უკანასკნელ და არა თავდაპირველ (2012 წელს მიღებული კანონის) ვერსიას ადარებს. შესაძლებელია, "საზოგადოებრივი მაუწყებლის" ჟურნალისტი არ ფლობს ინფორმაციას, რომ რუსეთის კანონმა პირველი ვერსიისგან დღემდე დიდი ნეგატიური ცვლილება განიცადა. თავდაპირველად პუტინის კანონიც გაცილებით ლიბერალური იყო. 

ნოდარ ჩაჩუა მაყურებელს არწმუნებს, რომ ე.წ. გამჭვირვალობის კანონი არ ეხება ფიზიკურ პირებს, არავის აკისრებს სისხლის სამართლის პასუხისმგებლობას, გულისხმობს მხოლოდ 10, 20 და 25 000- ლარიან ჯარიმებს და ა.შ. ჟურნალისტი საკუთარ მოსაზრებას გვიზიარებს და დასძენს: „კანონს არაფერი აქვს საერთო რუსულ კანონთან და ის ვერ იქნება გამოყენებული რომელიმე ორგანიზაციის საქმიანობის შეზღუდვისთვის“. 

საგულისხმოა, რომ საინფორმაციო გამოშვების დასაწყისში თამთა სანიკიძის ნათქვამი სიტყვები: „პარტიის ("ქართული ოცნების") ლიდერებს პუნქტობრივად უწევთ მტკიცება, რომ რუსეთში მოქმედი კანონისგან მკვეთრად განსხვავებულია“  სისრულეში არა "ქართული ოცნების" ლიდერებმა, არამედ თავად "საზოგადოებრივი მაუწყებლის" ჟურნალისტმა მოიყვანა. 
ამ დროს კი "მაუწყებლობის შესახებ" საქართველოს კანონი განმარტავს, რომ "საზოგადოებრივი მაუწყებელი" ვალდებულია, პროგრამებში არ გამოხატოს თავისი აზრი და ასახოს საზოგადოებაში არსებულ მოსაზრებათა პლურალიზმი.

იმავე შინაარსს იმეორებს "საზოგადოებრივი მაუწყებლის ქცევის კოდექსი":

„ჟურნალისტი უნდა იყოს თავშეკავებული და კარგად ინფორმირებული, მის მიერ გადმოცემული მასალი კი ინფორმაციული და ამომწურავი. ფაქტები და შეხედულებები დაბალანსებულად უნდა გაშუქდეს. ყოველი მხარისა და პირის აზრი მიუკერძოებლად უნდა გადმოიცეს. საინფორმაციო პროგრამების მიუკერძოებლობა არა მხოლოდ საპირისპირო პოზიციების დაბალანსებულად გაშუქების, არამედ ყველა იმ გარემოების სრულფასოვანი აღწერით მიღწევაა, რომლებიც საფუძვლად უდევს ამ პოზიციებს".

შესაბამისად, ნოდარ ჩაჩუას მიმოხილვამ დაარღია როგორც "მაუწყებლობის შესახებ" კანონი, ისე "საზოგადოებრივი მაუწყებლის ქცევის კოდექსი. 

5 აპრილის "მოამბეს"  სოციალურ ქსელში გამოეხმაურა "საზოგადოებრივი მაუწყებლის" სამეურვეო საბჭოს წევრი ლიკა ბასილაია. 
"მე და ბორდის სხვა წევრებს არაერთი შეხვედრა გვქონდა საზოგადოებრივი მაუწყებლის დირექტორთან გასული 2 წლის განმავლიობაში, თუმცა ჩანს რომ ასეთი შეხვედრები უშედეგოა. ყოველ ახალ ჯერზე ჩემს კრიტიკასსაჯაროდ მივაწვდი საზოგადოებას და ევროპის მაუწყებელთა კავშირს რეაგირებისათვის“, - წერს ის.